اخبار و مقالات

آگهی‌ها

کالاها

شرکت‌ها

دی اتانول آمین (DEA)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

سدیم کربنات (Sodium Carbonate)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

استیک اسید (Acetic Acid)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

اسید نیتریک (Nitric Acid)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

استیک اسید (Acetic Acid)

فروشنده: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

دی اکسید تیتانیوم (Titanium Dioxide)

فروشنده: :  شیمی پل

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

پلی پروپیلن (Polypropylene)

فروشنده: :  سالارشیمی

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

اسید استئاریک (Stearic Acid)

فروشنده: :  آسا صنعت ساتیا

1   کیسه تماس بگیرید   
سفارش خرید

متانول (Methanol)

فروشنده: :  مهرادکو

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

استیک اسید (Acetic Acid)

فروشنده: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

دی اکسید تیتانیوم (Titanium Dioxide)

فروشنده: :  شیمی پل

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

پلی پروپیلن (Polypropylene)

فروشنده: :  سالارشیمی

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

نرخ واقعی دلار چگونه محاسبه می شود؟ / دلار از 600 تا 2900 تومانارز 

نرخ واقعی دلار چگونه محاسبه می شود؟ / دلار از 600 تا 2900 تومان

نرخ دلار دوباره به مرز 1900 تومان نزدیک شده است، آیا می توانیم این رقم را نرخ واقعی دلار بدانیم؟

دلار چه قیمتی دارد؟ آیا 1900 تومان فعلی قیمت واقعی این ارز بین المللی است و یا با توجه به که بحث های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که بین مسافران مترو، تاکسی و اتوبوس رد و بدل می شود مبنا را دلار 3000 هزار تومان به بالا را واقعی بدانیم؟

 

برای محاسبه نرخ برابری ارزها روش های مختلفی وجود دارد، مبنای کالایی که بر اساس نرخ تورم کشورها محاسبه می شود، قدرت برابری خرید که در این روش میزان پول به کار گرفته شده برای یک سبد ثابت کالایی در چند کشور مورد مقایسه قرار گرفته و نرخ تبدل محاسبه می شود، روش دیگر بر مبنای تراز پرداخت ها است که مابع التفاوت میزان ارز وارد شده و خارج شده به کشور را مبنا قرار داده و با حجم نقدینگی مقایسه می کند.

 

همه این روشها مبنای علمی داشته و قابل اثبات هستند ولی انچه در بازار ارز شکل می گیرد ورای این ارقام است، بازار ارز در مبنای عرضه و تقاضا مانند هر کالای دیگری به تعیین نرخ می پردازد، این نرخ البته قابل دستکاری است اگر در طرف عرضه و یا تقاضا انحصارگری وجود داشته باشد.

 

در اقتصاد ایران هم با توجه به سهم بالای دولت از اقتصاد در عمل طرف عرضه و تقاضا در انحصار دولت است، سهم صادرات غیر نفتی را اگر تصور کنیم همه توسط بخش غیر دولتی صورت می گیرد در نقطه اوج خود در سال 90 معادل 30 میلیارد دلار بوده و صادرات نفتی معادل 113 میلیارد دلار، بر این اساس سهم بخش غیر دولتی در طرف عرضه این بازار زیر 20 درصد خواهد بود، آنهم عرضه ای که با ضوابط بانکی به طور کامل در اختیار بانک مرکزی است.

 

بنابراین با هر روشی که محاسبه ارز را بخواهیم بر مبنای علمی انجام دهمی در نهایت آنچه قیمت ارز را تعیین می کند توقع و توان بانک مرکزی و دولت خواهد بود، رئیس کل بانک مرکزی چندی پیش در زمانی که به نظر می رسید دلار سیر نزولی پیدا کرده در مصاحبه ای گفت مگر در پنج سال پیش قیمت کالاها پایین آمده که انتظار دلار 1000 تومان را داشته باشیم، این نوع نگرش تعیین قیمت بر مبنای تورم را نشان می دهد، اگر بخواهیم بر این اساس قیمت را محاسبه کنیم با در نظر گرفته سالهای پایه متفاوت می توانیم قیمت هایی متفاوتی برای دلار محاسبه کنیم.

 

 

در این زمینه خبرگزاری فارس به نقل از میثم دهقان در مقاله ای نوشت: «یکی از روش های محاسبه نرخ ارز حقیقی، تعدیل نرخ ارز اسمی بر اساس مابه التفاوت تورم داخلی و خارجی است. در این استدلال انتخاب سال مبنا از اهمیت راهبردی برخوردار است. بهترین زمان برای تعیین سال مبنا، سالی است که عرضه و تقاضای ارز بدون دخالت دلارهای نفتی تعیین شده باشد. بنابراین با انتخاب سال  1340 و با فرض محاسبه مابه تفاوت تورم داخل ایران با آمریکا طی 50 سال گذشته، نرخ حقیقی دلار در سال جاری حدود 820 تومان برآورد می شود.همواره وضعیت نرخ حقیقی ارز از مسائل مناقشه بر انگیز طی سالیان اخیر در بین برنامه ریزان و صاحب نظران اقتصادی بوده است. یکی از روش های محاسبه نرخ ارز حقیقی، تعدیل نرخ ارز اسمی بر اساس مابه التفاوت تورم داخلی و خارجی است. در این استدلال انتخاب سال مبنا از اهمیت راهبردی برخوردار است و انتخاب سال های مبنای متفاوت نتایج بسیار متفاوتی را به دنبال دارد. به عنوان مثال سطح عمومی قیمت ها در ایران از سال 1340 تا ابتدای سال 1390 در یک دوره 50 ساله، 780 برابر شده است و سطح قیمت ها در کشور آمریکا با ارز خارجی دلار، 42.7 برابر شده است. بنابراین نسبت قیمتهای آمریکا به ایران طی دوره مورد نظر 105 برابر کاهش داشته است. چنانچه سال 40 را ،که در آن نرخ ارز اسمی معادل76 ریال بوده، به عنوان سال مبنا انتخاب کنیم، یک محاسبه ساده نشان می دهد که میزان نرخ ارز اسمی در سال 90 که نرخ ارز حقیقی در این سال را معادل سال مبنا قرار می دهد معادل 8190 ریال خواهد بود. به عبارت دیگر با لحاظ سال 40 به عنوان سال مبنا، قیمت 8190 ریالی ارز در سال 90، اثرات تورم در دو کشور را زدوده و نرخ ارز حقیقی را ثابت نگاه می دارد.»

 

حال اگر به همین روش بر مبنای، مابه التفاوت نرخ جهانی تورم با تورم داخلی بخواهیم نرخ دلار را با پایه قرار دادن سال 80 که ارز در کشور تک نرخی شده، بخواهیم نرخ برابری ریال و دلار را محاسبه کنیم، به قیمتی معادل 2884 تومان می رسیم. از سوی دیگر اگر بخواهیم مبنا را براساس قدرت برابری خیردی محاسبه کنیم نرخ دلار در سال جاری میلادی بر اساس محاسبه صندوق بین المللی پول معادل 632 تومان خواهد بود.

 

این ارقام در حالی محاسبه می شود که آنچه واقعا در بازار قابل دسترسی است ارقام دیگری است، در سه ماهه نخست سال جاری قیمت هر دلار به طور متوسط به رقمی معادل 1759 تومان رسیده و نرخ رسمی بین بانکی معادل 1226 تومان است.

همانطور که اشاره شد این تفاوت قیمتها بر اساس مدیریت ارزی بانک مرکزی و نحوه عرضه و مدیریت تقاضای ارز توسط دولت ایجاد می شود و البته همیه این نرخ ها گویای رانت بخش هایی است که می توانند از این نحوه مدیریت دولت سود ببرند.

فاصله بین 2884 تا 1754 تومان در واقع تلاش دولت برای حمایت از مصرف کنندگان ایرانی ایجاد شده است و البته مابه التفاوت بین 632 تومان تا 1226 تومان رانت دولت از محل انحصار درآمدهای نفتی و مدیریت بازار ارز است.

مابه التفاوت بین 1226 تومان تا 1759 تومان هم رانتی است که دولت در اختیار وارد کنندگان قرار می گیرد به عنوان حمایت از صادرات ولی زیان آن در واقع از جیب مصرف کننده پرداخت می شود.
حال شما باید تصمیم بگیرید کدام نرخ را ترجیح می دهید ولی آنچه بازار به شما دیکته می کند با آنچه می خواهید حتما یکی نخواهد بود.

خبرآنلاین

  • مطالب مرتبط
نظرات (49) کاربر عضو:  کاربر مهمان: 
MKS شناسه نظر: 13369 7 تیر 1391 - 21:16

این گزارش واقعا درست است یعنی قدرت خرید برای ایرانی ها بر اساس دلار 632 تومانی است اما در عوض بر اساس تورم بخواهیم نرخ واقعی را حساب کنیم می شود 2884

این تفاوت نشان دهنده بیماری اقتصاد ایران است

ادامه
علی شناسه نظر: 13370 7 تیر 1391 - 21:20

ببخشیدا اما ما که آخر نفهمیدیم جریان چی شد

ادامه
پدرام شناسه نظر: 13377 7 تیر 1391 - 21:55

پس دلار 2900 تومانی در راهه .

ادامه
احمد شناسه نظر: 13380 7 تیر 1391 - 21:59

علی اقا جریان این است که اگر تحریمها پایان یابد نرخ دلار 1200 تومان و شاید هم پائین تر
اما اگر تحریمها بیشتر شود دلار تا 3000 تومان هم صعود میکند

ادامه
رضا شناسه نظر: 13382 7 تیر 1391 - 22:28

بعضی ها اکیدا میگفتند قیمت دلار بزودی به 1400 و پایین تر نزول میکنه! بذارید اینجوری بگم... فکر نمیکنید الان جای نظرات جناب "س" خالیه؟

ادامه
رضا شناسه نظر: 13384 7 تیر 1391 - 22:40

جناب "س" چرا الان نمیگید قراره چه اتفاقات خوبی بیفته؟

ادامه
نادون شناسه نظر: 13390 7 تیر 1391 - 23:39

اینها همش چرنده. بودجه با دلار 1226 تومن بسته شده. هر چی نفت ارزون بشه یا فروشش کاهش پیدا کنه با فروش ارز به نرخ آزاد کسری بودجه برطرف میشه. اونجوری شاید بودجه زیادی هم بیاد ! :-) اونوقت منو تو فکر میکنیم به تحریم و تورم بستگی داره

ادامه
مجتبی شناسه نظر: 13393 8 تیر 1391 - 0:26

ای خدا شکرت.بچها من دلاروقتی اومد رو کانال 1500 نزدیک 400هزارتا خریدم.از اون روز خوابیدم تو خونه همینطور سایتو چک میکنم خدا کنه دلار تا 4هزار تومن هم بره بالا.اون موقع هست که به کمک دولت میلیاردر بشم.

ادامه
بابک مقصودی شناسه نظر: 13394 8 تیر 1391 - 0:34

من دوست دارم دولت مقاومت نکنه اجازه بده نرخ ارز رو بازار عرضه و تقاضا تعین کنه دولت هم اگه واقعا ارز داره بیاره بفروشه چرا همش میگه داریم داریم

ادامه
سعید شناسه نظر: 13407 8 تیر 1391 - 2:26

این گزارش ایراد داره
چون مبنای محاسبه تورم جهانی نسبت به تورم ایران است
در صورتی که باید مبنای محاسبه اختلاف تورم آمریکا با ایران باشه!
چون در چند سال گذشته ارزش دلار هم در برابر ارزهای دیگه پایین اومده که در این گزارش لحاظ نشده
به عنوان مثال ارزش یورو در برابر دلار در سال 2000 حدود 0.8 و در سال 2011 حدود 1.5 بوده
و یا ارزش دلار در برابر کرون از 1.8 به 0.6 رسیده
همین طور در مقابل دلار کانادا از 1.6 به 1 رسیدیم
اگر طبق تورم آمریکا محاسبه کنیم عدد نهایی خیلی تفاوت فاحشی با بازار نخواهد داشت و حتی اندکی زیر قیمت فعلی قرار می گیره چون
بازار در بلند مدت هرگز اشتباه نمی کند!!!

ادامه
ناشناس شناسه نظر: 13408 8 تیر 1391 - 6:22

با این توضیحات کی میشه 3000 هزار تومان

ادامه
حسین نژاد شناسه نظر: 13413 8 تیر 1391 - 9:19

بارسیدن دلار به قیمت 3000 تومن تورم خیلی زیاد میشه وامکان کذران زندگی برای خانواده کم درآمد خیلی سخت میشهولی خیلی بعید دلار به این زودی ها به این قبمتها برسه ؟

ادامه
حامی احمدی نژاد شناسه نظر: 13419 8 تیر 1391 - 9:45

پس همون شد که سرورمون آقای دکتر احمدی نژاد گفت - دلار 800 تومان -

ادامه
اشکان شناسه نظر: 13429 8 تیر 1391 - 10:30

آقای مجتبی

اگه خالی نبسته باشی باید بگم که همین مفت خوریها مملکت ما رو به این روز انداخته

به امید رهائی از این اوضاع

ادامه
بهروز شناسه نظر: 13432 8 تیر 1391 - 10:48

خواستم نظر دوستان را به این موضوع جلب کنم که ارائه ایتگونه مباحث خیلی بهتر است از اینکه یکی بگه فردا می شه 2500 که مبشه عامل صهیونیست و یکی میگه 1500 که میشه عامل دولت

ادامه
ﻳﻚ شناسه نظر: 13437 8 تیر 1391 - 11:22

ﺍﻕ ﻋﻠﻤﺪﺍﺭﻱ

ﺳﻼﻡ

ادامه
رعیت شناسه نظر: 13447 8 تیر 1391 - 12:0

اقا مجتبی طمع تا چه حد !!!
شتر در خواب بیند پنبه دانه
دلار به سقف خودش رسیده و بیشتر از این کشش نداره بره بالا حتی در دراز مدت احتمال نزولی شدن خیلی زیاده
اگر همینطوری ادامه بدی از سود ضرر میکنی ها
پس تا دیر نشده برو بفروش از ما گفتن بود
البته به شرطی که الان خریدارش تو بازار باشه چون الان هیچکس خرید نداره همه فروشنده هستن

ادامه
مش ممد شناسه نظر: 13452 8 تیر 1391 - 12:11

اقا مجتبی شما در تیتر تحولات سیاسی و روانی افزایش دلار خودتان را امیر معرفی کردید از انجا که دروغ گو کم حافظه می شه یاداوری کردم در ضمن یا شما دلار نمیدونی چیه یا 400000 نمیدونی چقدر است علت این خالی بندی را خودت میدونی چیه

ادامه
محمد شناسه نظر: 13454 8 تیر 1391 - 12:17

آقای حامی احمدی نژاد ایشون سروز تو و پدرته. ... ما هم نیست

ادامه
محمد علمداری شناسه نظر: 13459 8 تیر 1391 - 12:28

دوستانی که آرزوی دلار 2000 تومانی را داشتند امروز به آرزوی خود می رسید!
روزهای وحشتناک در راه است خیلی ها از این برهم زدن دلار ضرر خواهند کرد و عمده آنها مردم عادی خواهند بود.
روز به روز گرانی بیشتر و ...
فقط می توانم با تمام وجود بگم متاسفم...

ادامه
دکتر شناسه نظر: 13463 8 تیر 1391 - 12:38

بنده همین جا با توجه به مقاله بالا اعلام می کنم:
(( انا لله و انا الیه راجعون )) !!!!!!

ادامه
ارش شناسه نظر: 13467 8 تیر 1391 - 12:49

بالاخره 2000 تومنش رو هم دیدیم، نه آقا اینجوری نمیشه، برو روی 2400 تومن ببینم، کمه؟ همه با 3000 تومن موافق هستند؟ باشه اونم میبینیم.

ادامه
جانباز ٦٠٪ شناسه نظر: 13469 8 تیر 1391 - 12:55

سلام آقاى علمدارى ، 
عَلَم افتاد ، 
حاجى ، دادا ، برادر ، کاکو ، اخوى ، ...
آقاى نسبتاً محترم ، حتماً الان مردم و ما چهار نفر آدم که اینجا PM گذاشتیم مقصریم ، ما دلار و گرووووووون کردیم !!!
عادت کردین به فرافکنى ، 
دنبالِ مقصر گشتن ،
رجز خوندن یادتون یادتون رفت !!!
اگه دلار بشه ٣،٠٠٠ تومان ، داد و فغان راه میندازین که شماها مقصرید ،
کمبودِ دارو در راهِ، از این کسى خوشحال نمیشه ، اونم میندازین گردنِ کسى که پیش بینى کرده ، 
سنگِ پاىِ قزوین مدتىِ که از رونق افتاده ....

ادامه
نظردهنده شناسه نظر: 13470 8 تیر 1391 - 12:56

همه این روشها مبنای علمی داشته و قابل اثبات هستند ولی انچه در بازار ارز شکل می گیرد ورای این ارقام است، بازار ارز در مبنای عرضه و تقاضا مانند هر کالای دیگری به تعیین نرخ می پردازد، این نرخ البته قابل دستکاری است اگر در طرف عرضه و یا تقاضا انحصارگری وجود داشته باشد.

ادامه
محمد علمداری شناسه نظر: 13478 8 تیر 1391 - 13:6

جناب جانباز عزیز بنده نگفتم مردم مقصر هستند! گفتم کسی که ضرر می کنه مردم عادی هستند!
گران کردن دلار 2 رقیب دارد عده ای سود جو و خود دولت!
وقتی دلاری در بازار هست که قیمت گذاری می شود این یعنی تزریقی هم وجود دارد حال دولت یا حال عده ای رانت دار!

ادامه
کرمانشاهی شناسه نظر: 13479 8 تیر 1391 - 13:6

کره واردادش نفت رو قطع کرده
خانم کیلینتون گفته ایران به استقبال جنگ میرود
آقای ریس جمهور جدید مصر گفته ما به سمت عربستان میرویم تا ایران.
عربستان تولید نفتش رو بالا برده
قیمت نفت ارزون شده
نشانه ها همه خطرناکه
کاش دلار پنج هزار تومان بشه ولی جنگ نشه فقط
کاش خدا بداد ما برسه

ادامه
ساکت شناسه نظر: 13492 8 تیر 1391 - 13:29

مدیر سایت ارانیکو خواهشا حتی اگه تحلیلهایی صحیح و معتبر داریم که نشان دهنده بالا رفتن قیمت ارز می باشد در سایت قرار ندهید.
ما در ایران جنبه چنین چیزی رو نداریم . همین میشه پیراهن عثمان برای دلالان بازار که دیگه قیمت ارز پائین نیاد. اون وقت هزینه زندگی به شدت افزایش پیدا خواهد کرد و مردم کم درآمد به شدت تحت فشار قرار خواهند گرفت.
به اندازه کافی از دست روسای مملکت با صحبتهای زیباشون!!!! گیر هستیم. (مثال بسیار مشخص آقای بهمنی)
تحلیل ها رو نگه دارید برا زمانی که قیمتها پائینه.

ادامه
ایرونی شناسه نظر: 13497 8 تیر 1391 - 13:44

«تغاری بشکند ماستی بریزد// جهان گردد به کام کاسه لیسان.»
حیف ................

ادامه
محسن شناسه نظر: 13502 8 تیر 1391 - 13:56

سلام
به همه بچه ها یه خسته نباشی عجیب میگم:
استادان خسته نباشید
بزار منم یه چی بگم.به قول دوستمون داش سعید واقعا راسته که ما از کل دنیا نادان تر و بی فرهنگ تریم.چرا؟واسه اینکه در همه دنیا ارزش ئلار اومده پایین و ارزش ارزهای دیگه نسبت به دلار اومده بالا.حالا هم باید ارزش ریال بیاد بالا اما مثل اینکه سران ارز ایران دارن توصیه آقا محمد خان قاجار رو اجرا میکنن که به نوه اش گفته بود اگه میخای بر مردم ایران حکومت کنی سعی کن مردم گرسنه و بی سواد باشن.امروزه ملاک سواد دیگه خوندن نوشتن نیست بلکه آگاهی از اوضاع خود و اجتماع خود و جهان هست و مردم ما هم واسه یه لقمه نون سر و دست میشکنن آخه خوب سیر هستن دیگه!!!!!
پیامبر گفته همه باید هم کار کنن هم عبادت هم استراحت,خداییش ما الان جز کار کردن اون هم به نحو احسنت وقت رسیدن به استراحت و عبادت داریم؟؟!!!!همه ارزهای دنیا ارزششون نسبت به دلار رفته بالا اما مال ما هی پایین هی پایین...آخه تا کی؟از وقتی خودکفا شدیم ارزش دلار رفت بالا به جای اینکه ارزش پول ما بره بالا.
یه زمانی 1000 تومن ما در افغانستان یه ابهت خاصی داشت اما الان هر 100 هزار تومن ما شده 30 هزار افغانی.افغانستان تونست ارزشش رو ببره بالا ما فقط میتونیم ارزش بیاریم پایین.خوب اگه پایین آوردن هنره خوب پس این اشخاص اصلی ارز ایران برن کنار تا چوپانهای ایران برن جاشون کار کنن.چوپانهای افغانستان اومدن روی کار و ارزش پولشون رو بردن بالا حالا ما هم باید یاد بگیریم دیگه

ادامه
تقی شناسه نظر: 13513 8 تیر 1391 - 14:25

الان لا اقل این بهانه برای دولت وجود دارد که نرخ ارز به دلیل تحریمها در حال افزایش است و ممکنه که اینقدر به این بازیها با غرب ادامه بدهند که به نرخ واقعی ارز که مد نطر خودشون هم هست برسند و بعد با حل شدن مسائل سیاسی با غرب، دولت هم تزریق ارز به قیمت پایین را کاهش می دهد.
اپر خوب توجه کنیم این نرخ 630 تومان یک نرخ رویایی است زیرا در این صورت برای مثال یک شیشه شیر که حالا 1600 تومان می باشد در آن شرایط تقریبی معادل 2 دلار و نیم میشود واین در حالیست که در هیچ کجای دنیا این چنین نیست.
این در حالیست که برای مثال قیمت شیر هرگز به قیمت دلار وابسطه نیست.

ادامه
اسفندیار شناسه نظر: 13530 8 تیر 1391 - 15:13

روز شنبه با دخالت بانک مرکزی در بازار ارز و طرح ضربتی جمع آوری دلال های زالوصفت که قرار است اجرا شود شاهد کاهش چشمگیر دلار خواهیم بود و متاسفانه مردم به جای اینکه یار ویاور دولت در برحه حساس باشند برعکس با خریدن دلار به یاری دشمنان مستکبر خارجی شتافته اند و منفعت خود را بر منافع ملی ترجیح داده اند.اگر همانطور که ما در زمان جنگ یار و یاور دولت بودیم امروز هم از مدیران اقتصادی کشور که الحق برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور سنگ تمام گذاشته اند حمایت کنیم همین دلار در عرض دو تا سه ماه به زیر 1000تومان سقوط خواهد کرد.انشالله تا نیمه سعبان تولد آقا امام زمان با تلاش مسولین به آرامش خواهد رسید.

ادامه
علی شناسه نظر: 13546 8 تیر 1391 - 15:57

آقای اسفندیار محترم ایشالا که همینطور که شما می فرمایید بشه و هر کی چشم دیدن دلار 1000 تومانی و ارزانی در کشور رو نداره کوووووووووووور بشه , ولی باور کنید دیگه امام زمان هم از دست دروغ ها و دو رویی ها و پاچه خواری های ما خسته شدند , کدوم تلاش آقای محترم از کدوم حمایت دارید صحبت می کنید اگر حمایتی بود آقایون سیاستمدار با سیاست مذاکرات رو به نفع ملت خودشون تموم می کردند تا کی می خواهیم وانمود کنیم که ما بهترینیم با منم منم !

ادامه
ناشناس شناسه نظر: 13554 8 تیر 1391 - 16:7

جناب اسفندیار،
مثل اینکه شما در افسانه های فردوسی سیر می کنید. همانطور که برخی از دوستان گفتند عرضه و تقاضا قیمت رو مشخص میکنه نه مدیران با هوش اقتصادی ما که می خواهند اقتصاد جهان رو بدست بگیرند.
حتی اگر ما به اندازه 5 سال هم ارز داشته باشیم توی این وضعیت هیچ ادم عاقلی نمیاد برای آنکه قیمت دلار رو پایین بیاره اونو تو بازار عرضه کنه که دیگر مملکت بدونه پشتوانه خواهد ماند.
قیمت پایین نفت و کسری بودجه دولت باید از طریق قیمت بالای ارز جبران بشه و این رو همه می دونند.
این رو باید قبول کنیم که غرب از خواسته خودش گوتاه نمیاد و البته نمیگداره که نفت گرون هم بشه چون تمام اهرمهای اقتصادی دست اوناست. البته مطمئن هستم فکر تنگه هرمز هم کرده

ادامه
محمد علمداری شناسه نظر: 13559 8 تیر 1391 - 16:14

اسفندیار عزیز شما کلا گویا در باغ نیستی!

ادامه
بهروز شناسه نظر: 13563 8 تیر 1391 - 16:20

اقا یکی بگه سقف افزایش دلار 2000 هست یا قراره بیشتر بشه ؟
با سپاس

ادامه
علی شناسه نظر: 13588 8 تیر 1391 - 17:3

با اجازه آقا اسفندیار من چندتا از غلط های املاییتون رو تصحیح می کنم 1. منظور برادر اسفندیار از دلال زالو صفت آقایون زالو صفته که هر چقدر خون ملت رو می خورن سیری ندارن چون این دلال های بیچاره سالهاست که دارن دلالی می کنن کار امروز و دیروزشون نیست 2. مدیران اقتصادی کشور که الحق برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور سنگ تمام گذاشته اند منظور سنگ پای قزوین است 3. همین دلار در عرض دو تا سه ماه به زیر 1000تومان سقوط خواهد کرد منظور اینست که 1000 تومان افزایش قیمت خواهد داشت و خلاصه نیمه سعبان همان نیمه شعبان است

ادامه
فرخ شناسه نظر: 13638 8 تیر 1391 - 19:22

دوست عزیز جناب آقای ساکت،

با کمال احترام کاملاً با نظر شما مخالفم. اصولاً این فرهنگ لا پوشانی که در جوامعی امثال ما حکفرما شده و علاقه داریم که همه چیز را نهان نگه داریم که انگار نه انگار اتفاقی افتاده و سرمون را مثل کبک زیر برف کنیم باعث شده که جوامع اینچنینی هیچگاه به بلوغ فکری نرسند. برای همین است که در خیلی از سیستمها مطبوعات و رسانه ها ابزار کنترلی دولتها مبشوند و جلوگیری میکنند از خیلی از زدوبندها.
بودن تحلیل و تریبونهای آزادی مثل این سایت فرصت تبادل افکار و اطلاع بهتر از اوضاع را در اختیار همگان قرار میدهد که بتوانند بهتر مسائل و شرایط را تجزیه و تحلیل کنند.
نگفتن و مخفی نگه داشتن هیچ کمکی به بهتر شدن اوضاع اقتصادی هیچ جامعه ایی نکرده و نمیکند و اساساً جریان آزاد اطلاعات و شفافیت جلوی بسیاری از رانتها را میتواند بگیرد. همانگونه که در اکثر سیستمهای اقتصادی آزاد دنیا اتفاق میافتد.
بهتر است که سطح تحمل و واقع گرایی را تلاش کنیم که بالا ببریم تا اینکه همه را در جهل نگه داریم به امید اینکه اتفاقی نمی افتد و همه چیز به خیر و خوشی پبش میرود.
در مقاله فوف خیلی شفاف به نقش سیستمهای دولتی در قیمت گذاری اشاره شده که بحق کاملاً درست است. اصولاً در هیچ اقتصاد سالمی شما دارای دو نرخ دولتی و آزاد آنهم با همچنین اختلاف فاحشی روبرو نیستید. آنهم سیستمی که تعیین کننده بخش اعظم ارز دولتی و آزاد آن خود دولت میباشد که عملاً معنی آن تعیین نرخ بازار بوسیله دولت است. تفسیر اینکه چرا هم اکنون به این سرعت شاهد رشد نرخ ارز میباشیم و هیچگونه واکنش کنترلی از سوی نرخ گذار اصلی بازار اتفاق نمی افتد با شما!!!......

ادامه
آرش شناسه نظر: 13699 9 تیر 1391 - 1:28

یه جای کار مشکل داره، سال 80 سالی بوده که نرخ ارز دولتی به شدت پایین بوده، یعنی 175 در حالیکه در بازار نرخ زیاد بود، لذا قیمت مبنا رو باید روی 175 میزدند نه 801 تومن، یعنی در سال 80 باید دولت نرخ ریال رو در بازار تا 200 تومن پایین بکشد، سال بعدش خودشون هم خواستن سود بکنند لذا قیمت بانک رو به بازار نزدیک کردند، یعنی به جای حل مسئله خواستند برعکس توازن ایجاد کنند

ادامه
ساکت شناسه نظر: 13715 9 تیر 1391 - 4:51

جناب آقای فرخ (قبلا از همه دوستان عذر خواهی می نمایم و تحت هیچ شرایط قصد توهین ندارم اما خواهشا بدون قضاوت اولیه کمی روی این موضوعات تامل کنیم)
بنده نیز با نظر شما موافقم . اما قبول دارید که (اگر نگویم همه بهتر بگم غالبا ):1- ما مردمی شایعه ساز 2- فرصت طلب (شاید بهتر بگم جاه طلب) 3- تمایل شدید به ترقی حتی با زیر پا گذاشتن دیگران و . . .
بنده نیز به شدت موافق شفاف سازی می باشم. تا تمامی کوتاهی ها، خطاها و کم کاری ها مشخص شود. اما متاسفانه با توجه به موارد بالا (خصلتهای نه چندان درست) واقعیت (سنگ کوچک) تبدیل به کوهی خواهد شد که که سبب له کردن قشر ضعیف جامعه خواهد شد.
نمونه بسیار کوچک آن را عرض می نمایم. کافی است در یم رسانه نه چندان معتیر (دقت کنید نه چندان معتیر) موضوعی دال بر کمبود یک ماده مورد استفاده مردم ذکر شود. در فرصت کوتاهی اکثر مردم خبردار شده و بدون تفکر نسبت به تهیه آن ماده بسیار بیش از اندازه مورد نیاز اقدام می نمایند. جالب اینجاست که گروهی از مردم که ممکن است اصلا نیازی به ماده مودر بحث نداشته باشند نیز اقدام به تهیه و ذخیره آن می نمایند. که شاید یک زمانی بدرد بخورد. (این موضوع سبب سرعت دادن به اتمام ماده مورد بحث در کشور خواهد شد) در این میان فروشندگان نیز که هجوم مرد برای تهیه ماده مورد بحث را می بینند فارغ از هر نوع انسانیت به افزایش قیمت آن اقدام می نمایند.
قبول کنید اینجا ایران است. من عاشق این کشور و این مردم هستم اما اصلا این خصایص را نمی پسندم.
این موضوع همین الان در خصوص سکه و دلار در انجام می باشد.
من کاملا موافقم که مشکل اقتصادی شدید، ناکارامدی طرحهای دولت (و گاها بسیار مضرر) و روابط نه چندان مشخص خارجی ( و شاید بتوان گفت هیچ رابطه ای) داریم. و این عوامل آینده و اقتصادی مبهم را برای ما رقم می زند. اما قبول کنید ما هم به این مشکل دامن می زنیم. البته این موضوع را باید در کنار این بحث قرار داد که عوامل متعدد سبب بوجود آمدن این خصایص در ما شده است.
با تشکر از حسن نظر شما

ادامه
.... شناسه نظر: 13717 9 تیر 1391 - 5:0

ضمنا بعضی از تحلیلها نیز حاکی از این است که خود دولت باعث افزایش قیمتها ست. عوامل بسیار در این زمینه است که اینجا فرصت برای بحث نیست.

ادامه
فرخ شناسه نظر: 13843 9 تیر 1391 - 20:16

جناب آقای ساکت،
جناب آقای ساکت،
با تشکر از توضیحات شما.
بنده هم با نظر شما موافقم که میفرمایید مواردی چون شایعه سازی، فرصت طلبی و تمایل شدید به ترقی در جامعه فعلی ایران بصورت اپیدمی در آمده است. اما خواهش میکنم اجازه دهیم کمی ریشه ای تر به این معضل نگاه کنیم. بنظر حقیر اصولاً ریشه این موارد در عدم اطمینان و عدم تعادل در شرایط فعلی جامعه و اقتصادی کنونی میباشد. زمانی که در یک سیستم امکان هیچگونه برآورد و پیش بینی برای فردا وجود نداشته باشد ( چه برسد به برنامه ریزی کلان) قطعاً لایه ضربه پذیر جامعه دچار یک نگرانی دائمی حفظ شرایط فعلی اقتصادی خود و ترس از معاش آینده خواهد داشت که بالطبع با اندکی نگاه به شرایط و اتفاقات فعلی ( تبدیل طلا به مس، رانتهای آنچنانی، کلاهبرداری سه هزار میلیاردی و.....) که باید بپذیریم بهیچ عنوان در لایه میانی و معمولی و طبقه کارگر جامعه ( که این دو لایه قشر عمده افراد مورد اشاره شما را شامل میشوند) اتفاق نمی افتد و مربوط به خواصی است که به کانالهای از ما بهتران دسترسی دارند. این عموم جامعه سعی میکند به هر نحوی از انحاء ممکن به حفظ منافع خود تلاش مینماید و بقول معروف از فرصتها استفاده نموده و چون اصولاً تغییرات سیستم بسیار سریع، در مواردی غیر کارشناسی و اصولی و گاهاً ضد و نقیض میباشد ( بطور مثال بخشنامه های بانک مرکزی در خصوص ارز مسافرتی ، 15 بخشنامه در یک سال!!!) که این باعث میشود جامعه به سمت استفاده از فرصتها سوق داده شود تا کمترین ضرر را از این تغییرات متحمل گردد. نمونه های بسیاری از این رفتار اجتماعی در جوامعی با شرایط مشابه قابل مثال است.
فطعاً شما هم با من موافق هستید که اصولاً شایعه در سیستمی اشاعه پیدا میکند که دسترسی به اخبار شفاف و واقعی وجود ندارد و جامعه شروع به داستان سازی مینماید (این همان دردی است که نتیجه عدم اطلاع رسانی میباشد) حال این شایعه میتواند در جایی مربوط به زندگی یک هنرپیشه باشد و در جایی مانند ایران عزیز ما، شامل همه مسائل!
این تمایل شدید به ترقی نیز ریشه در همین موارد دارد. زمانی که امثال بنده و جنابعالی نمیدانیم که قیمت مواد مایحتاج روزانه ما برای هفته آینده چه خواهد بود و آیا باز قادر به خرید گوشت و مرغ و شیر برای خود و افراد تحت تکلف خود خواهیم بود، عملاً دچار تمایل به ترقی آنهم به قول شما حتی به نرخ ضایع کردن حق دیگران خواهیم شد تا امنیت خود را حفظ کنیم ( حتی با علم به اشتباه بودن آن). توجه بفرمایید که این موارد در جوامعی که دارای یک ثبات نسبی در تامین مایحتاج عموم و متوسط جامعه میباشند بندرت اتفاق می افتد.
بنظر حقیر این ایراد بجایی که شما اشاره فرمودید مربوط به ذات این مردم نیست، همین ملتی که میبینیم در سایر جوامع بخوبی تطبیق یافته و به پیشرفتها و افتخارات برای ملیت خود تبدیل میشوند. یاد میگیرند که چگونه به حق خود راضی باشند، چطور رانندگی نمایند و به نوبت و نظم جامعه احترام بگذارند. این تغییر مدیون تغییر آب و هوا و یا ژن آنها نمیباشد، مدیون تغییر سیستم پیرامون آنان است.
من هم موافقم که مواردی بدون اهمیت هستند که توسط رسانه ها تبدیل به کوهی شده و برای دورانی در هر جامعه ایی میتواند تولید شوک نماید مواردی که بقول دوستان توسط رسانه های زرد بوجود می آید ( مثل اعلام پایان دنیا در نوامبر 2012 !) . این موارد نقش خاصی در زندگی افراد نداشته و یا اثر طولانی مدتی ندارند. اما موردی مانند تغییرات نرخ ارز که بعنوان (سنگ کوچک) به آن اشاره فرمودید اثر مستقیم در شرایط اقتصادی افراد جامعه دارد ( از قیمت کولر آبی تا قطعات کامپیوتر. از نرخ شیر و نان تا گوشت و مرغ) که در مواردی این تاثیر مستقیم و در مواردی غیر مستقیم میباشد.
من هم با شما موافقم که مشکل اقتصادی شدید، ناکارامدی طرحهای دولت (و گاها بسیار مضرر) و روابط نه چندان مشخص خارجی ( و شاید بتوان گفت هیچ رابطه ای) داریم. و این عوامل آینده و اقتصادی مبهم را برای ما رقم می زند. اما قبول فرمایید بقول معروف مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید میترسد و این ترس عامل خیلی از رفتارها و اخلاقیات جامعه میگردد.
با تشکر از حسن توجه شما.

ادامه
ساکت شناسه نظر: 13871 9 تیر 1391 - 23:41

جناب آقای فرخ
ضمن تشکر از نظرات جالب شما بنده با نظر شما موافقم
اما ذکر چند نکته را ضروری می دانم:
1- بنده هیچ وقت بیان نمی کنم که ذات مردم ما بد می باشد. اتفاقا جزو مردمی هستیم که اگر به ذات اصلی خویش برگردیم واقعا بهتر از ما نخواهد بود . مطمئنا شرایط محیطی به شدت در کردار و رفتار انسان تاثیر گذار می باشد. لذا شرایط بد جامعه باعث تغییر اخلاق و رفتار مردم شده است. اما این موضوع برای ما که دائما دم از انسانیت اسلامی می زنیم (انسانیتی که بنیان محکمی دارد و شرایط محیطی نیز نباید در آن تغییر ایجاد نماید) سخت قابل پذیرش است.
2- موافق هستم که شایعه سازی به دلیل عدم شفاف سازی می باشد. اما این موضوع یعنی شایعه سازی تنها محدود به این دوره نمی باشد و بحث وسیعی دارد. اما کاش کمی تامل و تحقیق هم چاشنی اخبار دریافتی می شد تا بتوان بهتر در خصوص اخبار منتشر شده اظهار نظر نمود.
منظور بنده این بود که وقتی خبری در یک رسانه بیان می شود علی رغم اینکه مردم ما می دانند که در کشوری زندگی می کنیم که شفاف سازی وجود ندارد باز به راحتی پذیرفته می شود. و به راحتی از یک خط به خط دیگر جهش می نماییم. (البته باید توجه نمود که این از خصایص ذاتی خوب و تمایل به راستگویی ناشی می شود.)

البته امیدوارم دواتمردان ما حداقل از این به بعد کمی سنجیده تر عمل نمایند تا این مردم که غالبا خوب می باشند در آرامش باشیم.
ضمن تشکر

ادامه
سحر شناسه نظر: 13915 10 تیر 1391 - 9:9

فکر نمی کنید خریدن پول و فرختن پول همون رباست ...! مگه چه تولیدی با این دلار انجام شده که سودش حلال باشه ؟؟؟

ادامه
فرخ شناسه نظر: 13941 10 تیر 1391 - 10:29

خیر، این کار ربا نمیباشد. اصولاً خرید و فروش خیلی از کالا ها تولیدی در آن صورت نمیگیرد. تمام فروشندگان کالا همان کالایی را که میخرند بدون تغییر میفروشند و هیچ تولیدی صورت نمیگیرد و سودشان هم حلال حلال است.

ادامه
میلاد شناسه نظر: 14066 10 تیر 1391 - 13:15

فرخ جان دلار که کالا نیست

ادامه
فرخ شناسه نظر: 14166 10 تیر 1391 - 15:55

میلاد جان اصولاً هر چیزی که قابلیت خرید و فروش داشته باشد( فارغ از مسائل اخلاقی و تعاریف اجتماعی) در عرف تجارت بعنوان کالا محسوب میشود. خیلی موارد دیگر هستند که بالظاهر ماهیت کالا و فیزیکی ندارند اما دارای قابلیت خرید و فروش میباشند. مثل پهنای باند اینترنت.

ادامه
amirlal1@yahoo.com شناسه نظر: 22251 18 مرداد 1391 - 14:6

اسفندیار شناسه: 13530 8 تیر 1391 ساعت 15:13
روز شنبه با دخالت بانک مرکزی در بازار ارز و طرح ضربتی جمع آوری دلال های زالوصفت که قرار است اجرا شود شاهد کاهش چشمگیر دلار خواهیم بود و متاسفانه مردم به جای اینکه یار ویاور دولت در برحه حساس باشند برعکس با خریدن دلار به یاری دشمنان مستکبر خارجی شتافته اند و منفعت خود را بر منافع ملی ترجیح داده اند.اگر همانطور که ما در زمان جنگ یار و یاور دولت بودیم امروز هم از مدیران اقتصادی کشور که الحق برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور سنگ تمام گذاشته اند حمایت کنیم همین دلار در عرض دو تا سه ماه به زیر 1000تومان سقوط خواهد کرد.انشالله تا نیمه سعبان تولد آقا امام زمان با تلاش مسولین به آرامش خواهد رسید.
__________________________________
پاسخ : تاریخ امروز و قیمت دلار را ببین تا اگر کور هستی شاید باور کنی که حرف مفت را بگذار در کوزه !!!!!!

ادامه
حق بین شناسه نظر: 112150 1 آبان 1392 - 11:36

با سلام، اگر ممکن است در خصوص به روز شدن این بحث اقدام فرمایید و در خصوص سقوط 9 پله ای ارزش ریال هم توضیحی جامع بفرمایین... :)

ادامه
mina hosseini شناسه نظر: 119007 10 دی 1392 - 23:44

سلام مقداری پول دارم چطوری ده برابرش کنم؟
کجا سرمایه گذاری کنم؟

ادامه
ارسال نظر
حداقل 3 کاراکتر وارد نمایید.
ایمیل صحیح نیست.
لطفاً پیوند مرتبط را کامل و با http:// وارد کنید
متن نظر خالی است.

wait...