در حال دریافت خبر
در حال دریافت خبر
لزوم تک نرخی شدن نرخ ارز
به گفته یکی از اعضای کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران، افزایش ناگهانی نرخ ارز غیرقابل پیشبینی و بیش از حد تصور بود، بنابراین لازم بود که نرخ آن کاهش یابد. در این شرایط دولت باید با تک نرخی کردن ارز و حذف سامانه نیما، بازار ارز را مدیریت کند.
به دنبال روند نزولی نرخ دلار در دو هفته اخیر و رسیدن آن به مرز ۱۲ هزار تومان، اکثر کارشناسان و فعالان حوزه اقتصاد؛ علت این نوسانات را مسائل سیاسی بیان کرده و معتقدند که پارامترهای اقتصادی تاثیر چندانی در کاهش یا افزایش نرخ ارز ندارد.
در این رابطه حمیدرضا صالحی - عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بزرگانی ایران- در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: همانطور که برای همه واضح است، بعد از آنکه دولت نرخ ارز را ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد، شوکی عظیم به اقتصاد کشور و فعالان اقتصادی وارد شد. این تصمیم که بدون مشورت با بخش خصوصی و حتی کارشناسان صورت گرفت، باعث شد با فاصله بسیار زیادی نرخ ارز بالا برود.
وی افزود: افزایش ناگهانی قیمت ارز برای هیچکس قابل پیشبینی نبود و گمانها بر این اساس بود که نهایتا در بدترین حالت، نرخ ارز در حد ۶۰۰۰ و ۷۰۰۰ تومان افزایش یابد؛ بنابراین در حال حاضر نیز معتقدیم که نرخ ارز باید روند نزولی را ادامه دهد تا به قیمت متعادل خود رسیده و تثبیت شود.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: دولت باید عرضه عمده ارز را مدیریت کرده و نرخ ارز در بازار آزاد و سامانه نیما یکی شود. در واقع ارز نیمایی باید حذف شود؛ چرا که ارز نیمایی کاربرد آنچنانی نداشته و خروجی نیز ندارد.
صالحی با تاکید بر اینکه دولت باید برای مدیریت بازار ارز به سمت تک نرخی شدن آن گام بردارد، گفت: تک نرخی شدن ارز بسیار کمککننده به بهبود فضای کسب و کار بوده و صادرات را نیز رونق میبخشد.
عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اگر روند افزایشی نرخ ارز مجددا تکرار شود، ثبات در فضای کسب و کار از بین رفته و اوضاع اقتصادی خراب میشود.

دلار آمریکا
1,672,000 ریال+0.12
یورو
1,905,000 ریال+0.12
تمام سکه طرح قدیم
1,660,000,000 ریال-0.30
تمام سکه بهار آزادی
1,610,000,000 ریال-0.62
نیم سکه بهار آزادی
880,000,000 ریال+1.14
ربع سکه بهار آزادی
500,000,000 ریال+1.00
© ارانیکو 1405 - 1389 | تمام حقوق محفوظ است.
نظرات (0)