اخبار و مقالات

آگهی‌ها

کالاها

شرکت‌ها

دی اتانول آمین (DEA)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

سدیم کربنات (Sodium Carbonate)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

استیک اسید (Acetic Acid)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

اسید نیتریک (Nitric Acid)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

استیک اسید (Acetic Acid)

فروشنده: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

دی اکسید تیتانیوم (Titanium Dioxide)

فروشنده: :  شیمی پل

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

پلی پروپیلن (Polypropylene)

فروشنده: :  سالارشیمی

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

اسید استئاریک (Stearic Acid)

فروشنده: :  آسا صنعت ساتیا

1   کیسه تماس بگیرید   
سفارش خرید

متانول (Methanol)

فروشنده: :  مهرادکو

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

استیک اسید (Acetic Acid)

فروشنده: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

دی اکسید تیتانیوم (Titanium Dioxide)

فروشنده: :  شیمی پل

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

پلی پروپیلن (Polypropylene)

فروشنده: :  سالارشیمی

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

افت و خیز تورم ایرانی در 34سال

افت و خیز تورم ایرانی در 34سال

نرخ تورم در ایران همواره با افت‌و‌خیز‌های زیادی مواجه بوده است. به‌واقع نوسان نرخ تورم در اقتصاد ایران نشان از عدم‌پایداری سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران دارد.

نرخ تورم در ایران همواره با افت‌و‌خیز‌های زیادی مواجه بوده است. به‌واقع نوسان نرخ تورم در اقتصاد ایران نشان از عدم‌پایداری سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران دارد.

به همین سبب بالا و پایین رفتن شاهین تورم در اقتصاد ایران و کند و تندشدن آهنگ رشد تورم باعث ایجاد تعادل شده است؛ چه اینکه در 34سال پس از انقلاب تنها در سال‌های1364 و 1369نرخ تورم ایران یک رقمی شده است. آیا نرخ تورم هدفگذاری شده هفت‌درصد در اسناد بالادستی برنامه پنجم در چهارسال باقیمانده از برنامه، محقق خواهد شد؟

محقق شدن رؤیای تک‌رقمی شدن نرخ تورم در سال آینده بسیار بعید است به‌ویژه اینکه کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند با روند فعلی بعید نیست که نرخ تورم از 30درصد بیشتر شود؛ پیش‌بینی‌ای که درصورت وقوع به‌معنای شکسته شدن رکورد نرخ تورم پس از 17سال است. آیا وعده مسئولان مبنی بر فرارسیدن روزهای ارزانی و یک رقمی شدن نرخ تورم تا پایان عمر دولت عملی است؟

آمارهای رسمی بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد که نرخ تورم از ابتدای انقلاب اسلامی تا پایان جنگ تحمیلی به‌رغم وجود دشواری‌های ناشی از جنگ از پایداری نسبی برخوردار بوده است؛ به‌نحوی که تورم در پایان سال1357 به 10درصد رسید و یک سال بعد 1/4 درصد رشد کرد. جنگ طلبی رژیم بعث عراق و آغاز دوران دفاع‌مقدس البته اقتصاد ایران را وارد مرحله تازه‌ای کرد و نتیجه اینکه در دو سال نخست جنگ تحمیلی نرخ تورم به‌ترتیب به 22/5 و 22/8درصد در سال‌های59 و 60 رسید. چهار سال بعد اما نرخ تورم روند کاهنده به‌خود گرفت تا اینکه در سال1364 پایین‌ترین نرخ تورم یعنی 6/9درصد رقم خورد. یک سال بعد اما ورق برگشت و تورم بیش از سه‌برابر شد و نتیجه اینکه در سال‌های1365 تا 1367 مردم تورم بالای 20تا نزدیک به 30درصد را تجربه کردند. پایان یافتن جنگ تحمیلی هم باعث کاهش نرخ تورم شد و دومین تورم یک رقمی به میزان 9درصد در سال69 رقم خورد.

دولت سازندگی اما به واسطه اجرای برنامه‌هایی برای جبران عقب‌ماندگی‌های ناشی از جنگ تحمیلی به‌تدریج در جاده صعودی تورم گام‌نهاد و بالاترین نرخ تورم در 34سال گذشته در سال1374 برابر با 49/4درصد به ثبت رسید. انتقادها از سیاست اقتصادی دولت وقت باعث شد تا برنامه‌های اقتصادی تورم‌زا کنار گذاشته شود و دولت سازندگی با نرخ تورم 17/3درصدی در سال1376 به‌کار خود پایان داد. دولت اصلاحات که البته اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران را مبنای برنامه اقتصادی خویش قرار داده بود کمترین نرخ تورم را نسبت به دولت سازندگی و دولت نهم و دهم به اقتصاد ایران تحمیل کرد و در طول هشت‌سال حیات دولت اصلاحات، تنها یک‌بار نرخ تورم در سال1378 از مرز 20درصد عبور کرد و درنهایت پرونده دولت وقت با نرخ تورم 10/4درصدی در سال1384 بسته شد.

تزریق نقدینگی با درآمدهای نفتی

سیاست‌های اقتصادی دولت نهم اما تزریق هرچه بیشتر نقدینگی به بهانه به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصادی کشور بود و این سیاست باعث شد تا رکورد نرخ تورم پس از 17سال در سال1387 با ثبت عدد 25/4درصد شکسته شود. یک سال بعد تورم به یک رقمی شدن نزدیک شد و به 10/9 درصد رسید و حتی در برخی ماه‌های سال1389 تک‌رقمی هم شد ولی پس از چندماه نرخ تورم راه صعود را در پیش گرفت و در سال89 تورم به 11/9 و در سال90 به 21/5درصد رسید. اجرای سیاست هدفمندی یارانه‌ها از اواخر سال89 و نمایان شدن اثرات تورمی آن در سال90 و نوسان شدید نرخ ارز در سال91 زنگ خطری جدی است که تورم به مرز هشدار رسیده است و شاید هم عبور کرده باشد. نمودارپایین صفحه، نوسان نرخ تورم را از سال 1357 تا مرداد1391 به تصویر می‌کشد.

تورم؛ پیش به سوی رکورد جدید

ششم فروردین امسال محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی زنگ هشدار تورم را به صدا درآورد و اعلام کرد که مهم‌ترین موضوع سیاستی برای سال‌جاری را باید در احتمال شتاب گرفتن نرخ تورم و محدودیت‌های موجود برای افزایش نرخ رشد اقتصادی خلاصه کرد. نرخ افزایش شاخص قیمت‌ مصرف‌کننده در پایان دی‌ماه1390 (نرخ تورم) ‌به 21درصد رسید و همانگونه که انتظار می‌رفت، تغییرات نقطه به نقطه شاخص مذکور با افتی قابل توجه به 20/9درصد کاهش یافت. بنابراین درصورت نبودعوامل جدید،‌ می‌شد انتظار داشت که شاخص قیمت‌ها بخش قابل‌توجهی از فشار ناشی از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را پشت‌سر بگذارد اما براساس غالب پیش‌بینی‌ها، تورم جهانی و فضای بی‌ثبات اقتصادی، سیاسی و نهادی در اکثر کشورها و حوزه‌های انتشار‌دهنده اسعار عمده، کنترل تورم ناشی از واردات را دشوار خواهد کرد.‌ آثار روانی ناشی از تحریم و دشوارتر شدن نقل و انتقال وجوه می‌تواند خود منشأ نگرانی‌های جدیدی باشد و بالاخره نیازهای کمتر پاسخ یافته فضای کسب و کار به اصلاح زیرساخت‌ها، رویه‌ها و مقررات همچون مانعی بر مسیر رشد تولید و شکوفا شدن پتانسیل‌های این حوزه عمل می‌کند.

اشاره تلویحی رئیس‌کل بانک مرکزی نشان داد که باید منتظر افزایش نرخ تورم و نابسامان‌تر شدن بازار ارز و البته بر هم خوردن تعادل در سایر بازارها بود. به‌ویژه اینکه جزئیات نرخ تورم در فروردین سال‌جاری نشان داد که گلایه‌ها از گرانی‌ها تشدید خواهد شد. ارزیابی‌های آماری بانک مرکزی نشان می‌دهد که هرچند شاخص کل تورم در فروردین91 به 21/8درصد رسیده است اما شاخص قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 26/7درصد، پوشاک و کفش به 23/7درصد، حمل‌ونقل به 26/2درصد و سایر کالاها و خدمات متفرقه به‌عنوان یکی از گروه‌های اصلی در محاسبه تورم به 24درصد رسیده و سایر گروه‌های کالایی شامل دخانیات 9/8درصد، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها 18درصد، اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه 19/5درصد، بهداشت و درمان 17/5درصد، ارتباطات 2/1 درصد، تفریح و امور فرهنگی 16/1درصد و تحصیل 14/3درصد افزایش یافته است. جدول پایین صفحه درصد تغییر قیمت بهای کالاها و خدمات مصرفی ایران در فروردین سال91 را نسبت به فروردین سال90 و 12‌ماه منتهی به فروردین91 به نسبت 12‌ماه منتهی به فروردین90 و ضریب اهمیت گروه‌های کالایی در محاسبه نرخ تورم را نشان می‌دهد.

 

همشهری

نظرات (19) کاربر عضو:  کاربر مهمان: 
هموطن شناسه نظر: 41762 16 مهر 1391 - 9:46

از سال 82 به این ور همگی اعداد و آمار و ارقام دستخوش تغییرات شده است برای شادی مردم:))
قبلشو نمی دونم والا

ادامه
بازاری شناسه نظر: 41768 16 مهر 1391 - 9:48

آقا اقتصاد سقوط کرده خبر ندارید! دلار رو دیروز با تومن اختلاف1500 با اون چبزی که مرکز مبادلات می پفت معامله کردن

ادامه
اردلان شناسه نظر: 41771 16 مهر 1391 - 9:50

در کار ما که تجهیزات پزشکی هست، شاید 70 درصد شرکتهای جزء به سمت ورشکستگی رفته اند.
صنف کامپیوتر و موبایل و صوتی و تصویری هم دست کمی از ما نداره.

ادامه
س.م شناسه نظر: 41782 16 مهر 1391 - 9:57

تورم امسال 25 درصد!!!!!!!!!!!!!!!
چه دروغ شاخ داری

ادامه
کارشناس شناسه نظر: 41795 16 مهر 1391 - 10:7

با سلام
در خصوص محاسبه تورم و شاخص های دخیل در آن مطالب بسیار مهمی گفته نشده است که با تغییر برخی از شاخص های اعداد تورم به صورت افزایشی تغییر خواهد کرد لطفا عوام فریبی را کنار بگذارید و واقعیت های کشور را بیان کنید

ادامه
اردیبهشتی شناسه نظر: 41809 16 مهر 1391 - 10:18

سبد کالایی که دولت باهاش تورم رو محاسبه میکنه چیه؟
الان از هر کسی بپرسی یه جنسی که پارسال گرفته تا امسال حداقل دو برابر شده، این یعنی چند درصد؟؟؟؟
اگه کسی بگه کمتر از 100% تورم سال 91 هست، حتما به اندازه اول راهنمایی هم سواد نداره!!!!

ادامه
شهاب شناسه نظر: 41837 16 مهر 1391 - 10:30

با توجه به کمترین رقم تورم که در سال 64 هست باید به این نکته هم اشاره کرد که تورم با رکود نقطه مقابل هم هستند و این رقم تورم به دلیل رکود در جامعه بوده. یعنی چیزی نبوده که خرید و فروش بشه تا تورم ایجاد کنه. با توجه به امار بالا میشه نتیجه گرفت بهترین دولت، دولت آقای خاتمی بوده که روند تورم 17.4 رو از دولت آقای هاشمی به 10.4 رسونده.ضمن اینکه قدرت خرید مردم هم بالا بوده و رکودی در کار نبوده!

ادامه
امید به آینده شناسه نظر: 41905 16 مهر 1391 - 11:31

تورم ما الان امکان نداره که زیر 40% باشه
حتی من فکر میکنم حدود 60% باشه چون شما تفاوت قیمت ها را در ماه از بقالی سرکوچتون هم میتوانید بررسی و مقایسه کنید
آمار های رسمی ما هم مطمئنا درست نیست و نشان دهنده این است که این آمارها جعلی و برای خوب جلوه دادن اوضاع به مردم یا مسئولین بالاتر است که در هر دو صورت باعث برنامه ریزی غلط برای اداره و مدیریت کشور می شود .

ادامه
زمانی شناسه نظر: 41996 16 مهر 1391 - 12:20

با سلام اگر درسبد محاسبه بانک مرکزی گزینهای خوراک پوشاک انرژی مسکن و تحصیل گنجانده شود وپس از محاسبه آنرا با قبل ازانقلاب مقایسه کرد آنوقت رقم واقعی تورم درحال حاضر مشخص میشود

ادامه
ببوگلابی شناسه نظر: 42055 16 مهر 1391 - 13:1

آمار این تورم مربوط به سر کوچه آقای رییس جمهوره به کشور ایران مربوط نمیشه.همین دلار برای واردات سال 91 از 1226 به 2560 رسیده یعنی چند درصد؟درسته تعداد زیادی از مردم سواد این چیزارو ندارن ولی به شعور بقیه توهین نکنید.این دیگه اسمش تورم نیست انفجاره

ادامه
اهورا. شناسه نظر: 42056 16 مهر 1391 - 13:2

متاسفانه ما درگیر یکی از استثنائات علم اقتصاد هستیم..
...رکود تورمی....
بهمین دلیله که سیاستهای هرکدام ..دیگری را خنثی میکند.

ادامه
علی عباسی شناسه نظر: 42069 16 مهر 1391 - 13:9

دوست عزیز، مجلس تورم رو چهار ماه پیش می گفت 60 درصد الان که تورم ماهیانه قطعا بالای 100 درصد شده.

ادامه
دانیال شکوهی شناسه نظر: 42391 16 مهر 1391 - 16:44

واقعیت این است که آمارهای گفته شده درست است حالا با کمی بالا و پایین . اما متاسفانه جوی که در بازار است باعث شده همه فکر کنند قیمت ها همه دو برابر شده، تازه لبنیات که رشد بالایی داشته نهایتا 50 تا 60 درصد نسبت به پارسال گران شده ، میوه های فصلی نسبت به پارسال خیلی تغییری نکرده ، گوشت حدود 30 درصد گرون شده ، تخم مرغ پارسال تا 3800 هم رسید بعد ارزون شد الان هم همان حدود 3700 هست و ... . این چیز ها هست که مردم در طول روز بیشتر باهاش سرو کار دارند و نوساناتش مهم است و البته ممکنه بعضی چیزها 2 تا 3 برابر هم شده باشه . جالبه بدونید تورمی رو که بانک جهانی هر سال از ایران گزارش می کنه چند درصد پایین تر از آمار بانک مرکزیه. در نهایت اگر واقع گرایانه و منصفانه محاسبه کنیم و خودمان یکی یکی قیمت ها را تجزیه و تحلیل کنیم، می بینیم که این آمارها خیلی هم بی ربط نیست، البته در محاسبات خودمون نباید بعضی قیمت ها رو که یکدفعه به صورت نجومی خیلی بالا می ره و بعد از دو هفته کاهش پیدا می کنه حالا نه در حد قیمت قبلی ولی خوب نسبت به اون افزایش نجومی کاهش جدی پیدا می کنه رو حساب نکنیم، البته این افزایش و کاهش های شدید اصلا چیز خوبی نیست و نشون می ده ارگان های نظارتی و تعیین گر قیمت ها در بعضی جاها واقعا ضعیف عمل کردن.منتظر نظرات دوستان دیگه هستم فقط خواهش می کنم خواهش می کنم خواهش می کنم ! منصفانه ، منطقی و واقع گرایانه

ادامه
دانیال شکوهی شناسه نظر: 42400 16 مهر 1391 - 16:51

واقعیت این است که آمارهای گفته شده درست است حالا با کمی بالا و پایین . اما متاسفانه جوی که در بازار است باعث شده همه فکر کنند قیمت ها همه دو برابر شده، تازه لبنیات که رشد بالایی داشته نهایتا 50 تا 60 درصد نسبت به پارسال گران شده ، میوه های فصلی نسبت به پارسال خیلی تغییری نکرده ، گوشت حدود 30 درصد گرون شده ، تخم مرغ پارسال تا 3800 هم رسید بعد ارزون شد الان هم همان حدود 3700 هست و ... . این چیز ها هست که مردم در طول روز بیشتر باهاش سرو کار دارند و نوساناتش مهم است و البته ممکنه بعضی چیزها 2 تا 3 برابر هم شده باشه . جالبه بدونید تورمی رو که بانک جهانی هر سال از ایران گزارش می کنه چند درصد پایین تر از آمار بانک مرکزیه. در نهایت اگر واقع گرایانه و منصفانه محاسبه کنیم و خودمان یکی یکی قیمت ها را تجزیه و تحلیل کنیم، می بینیم که آمارها خیلی هم بی ربط نیست، البته در محاسبات خودمون نباید بعضی قیمت ها رو که یکدفعه به صورت نجومی خیلی بالا می ره و بعد از دو هفته کاهش پیدا می کنه حالا نه در حد قیمت قبلی ولی خوب نسبت به اون افزایش نجومی کاهش جدی پیدا می کنه که البته این افزایش و کاهش های شدید اصلا چیز خوبی نیست و نشون می ده ارگان های نظارتی و تعیین گر قیمت ها در بعضی جاها واقعا ضعیف عمل کردن.منتظر نظرات دوستان دیگه هستم فقط خواهش می کنم خواهش می کنم خواهش می کنم ! منصفانه ، منطقی و واقع گرایانه

ادامه
عباس شناسه نظر: 42439 16 مهر 1391 - 17:43

اونهائی که میگن تورم زیر 30 % یا خواب هستن و یا خودشونو به خواب زدن. وفتی قیمت اکثریت اجناس حداقل 2 یا 3 برابر شده اونوقت چطور این آمار اماکن پذیر میشه ؟؟؟

ادامه
علی. شناسه نظر: 42489 16 مهر 1391 - 19:32

آقا دانیال که خیلی هم توضیح دادین. بنده هم با شما موافقم که تورم در همه جا 2 3 برابر نشده، ولی به عنوان نمونه شهریور پارسال ماست 1100 بود که امسال 3000 هستش. شیر 850 بود که الان 1650 هستش. همگی لوازم خانگی و هرچیزی که وارد میشده حداقل دو برابر شده. خونه هم 40 50 درصد گرون تر شده. موز کیلویی 1200 بود که الان 2800 هستش. اینها رو جمع بزنید میبینید که یقینا بیشتر از 25 درصد هست. هرچند که گوشت 30 درصد یا تخم مرغ 20 درصد افزایش داشته باشن. مشکل ورشکستگی اقتصادیه که خیلی هم ربطی به دلار نداره، بلکه قیمت دلار به اون بستگی داره.

ادامه
دانیال شکوهی شناسه نظر: 42562 17 مهر 1391 - 0:39

با تشکر از علی آقا از این که منصفانه نظر ما رو نقد کردن فقط چند نکته کوچیک هست که اشاره می کنم : یکی اینکه خوب ما توی بازار ماست های مختلفی داریم لطفا مشخص بفرمایید این قیمتی که اشاره کردید مربوط به چه ماستی و ظرف چند کیلویی هست چون مثلا ماست 1.5 لیتری پرچرب 3% رامک پارسال تا جایی که یادم هست حدود 2300 تا 2400 بود و امروز که خریدم 3600 بود که حدودا همون افزایش 50 درصدی که قبلا هم گفتم رو داشته. در مورد لوازم خانگی وارداتی و یا هر کالای وارداتی دیگه که ارز دولتی و مرجع نمی گیره هم با شما موافقم که حداقل 2 برابر شده که خوب این مطلب می تونه به تولید داخل کمک کنه و باعث کاهش بیکاری و رشد اقتصادی بشه البته قطعا عوارضی هم داره.در مورد موز هم امروز برادرم می گفت تو بازارچه فرحزاد درجه یک 2400 بوده و درجه 2 1700، که خوب البته موز هم فکر می کنم جز میوه های وارداتی باشه و بنده منظورم میوه های وارداتی نبود که خوب اکثر میوه های مصرفی غیر وارداتی هستن.لازم به ذکره من هم منکر وجود بیماری های مختلف در اقتصاد کشورمون نمی شم که خوب خیلی از اونها قدیمی هستن و بعضی جدیدا به وجود آمده و ما کلا نیازمند اصلاحات بنیادی در اقتصاد کشورمون هستیم البته تشدید تحریم ها هم در این مسائل بی نقش نبوده که وقتی از تشدید تحریم صحبت می کنیم باید ببنیم ریشه این تشدید ها کجا بوده و چه پیشرفت هایی در ما به وجود اومده که دشمنان در نتیجه این پیشرفت ها بیشتر بهشون فشار اومده و تحریم ها و فشارها رو بیشتر کردن که این پیشرفت ها می تونه تو زمینه های علمی مثل علوم فضایی، هسته ای، نانو، سلول های بنیادین با اون همه کاربردهای وسیع و بقیه تکنولوژی های جدید باشه که جوون های کشور به اونها رسیدن و انکار پیشرفت های خارق العاده تو این زمینه ها به نوعی توهین به هوش و نبوغ ذهن ایرانی هست و هم چنین پیشرفت کشور توی مسائل نظامی و اقتدار کشور که حتی آمریکا هم موقعی بحث حمله نظامی علیه ایران مطرح می شه خودش رو کنار می کشه و این پیشرفت های علمی، نظامی و حتی همین موفقیت های بزرگی که تو زمینه ورزشی و المپیک اخیر کسب کردیم همه باعث عزت ملی می شه و ما نباید فقط وضعیت کشور رو وضعیت اقتصادی کشور بدونیم و همین جا لازمه این نکته رو بگم که ما بخاطر یه فرصت مطالعاتی که پدرم در استرالیا داشت یکسال اونجا زندگی می کردیم و فشار اقتصادی ای که اونجا روی مردم بود خیلی بیشتر از اینجا بود و درسته که تورم کمتر از اینجا بود اما قیمت چیزای مختلف مثل میوه و گوشت با توجه به درآمد متوسط اونها خیلی به نسبت اینجا بالا بود. در آخر هم خواهش می کنم بفرمایید تعریفتون از ورشکستگی اقتصادی چیه؟ همچنین از اظهار نظرتون خیلی خیلی متشکرم

ادامه
امیر رستگاری شناسه نظر: 42579 17 مهر 1391 - 6:22

آقای دانیال شکوهی ظاهرا مثل اینکه شما در ایران زندگی نمی کنید و یا اینکه بقال سر کوچه تون قیمتاش دوبرابر نشده !!!!!
قیمت های دقیق اجناس از پارسال تا حا لا را ندارید !!!!!
شاید طنز گفتید !!!!!
کی تخم مرغ پارسال 3800 تومان بود حتما از سر کوچه تون نگرفته بودید !!!

ادامه
مهندس شناسه نظر: 42655 17 مهر 1391 - 9:15

من از اقتصاد سر در نمیارم، رشته ام برقه! ولی چیزی که از نمودار مشخصه، نقاط مینیمم تورم مربوط به سالهایی میشه که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده. یعنی حکومت قدرت این رو داره که در جاهایی که میخواد، اقتصاد رو کنترل کنه. سه سال میرن پی بازی، سال آخر یادشون میافته به مردم فکر کنن.

ادامه
ارسال نظر
حداقل 3 کاراکتر وارد نمایید.
ایمیل صحیح نیست.
لطفاً پیوند مرتبط را کامل و با http:// وارد کنید
متن نظر خالی است.

wait...