اخبار و مقالات

آگهی‌ها

کالاها

شرکت‌ها

دی اتانول آمین (DEA)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

سدیم کربنات (Sodium Carbonate)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

استیک اسید (Acetic Acid)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

اسید نیتریک (Nitric Acid)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

استیک اسید (Acetic Acid)

فروشنده: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

دی اکسید تیتانیوم (Titanium Dioxide)

فروشنده: :  شیمی پل

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

پلی پروپیلن (Polypropylene)

فروشنده: :  سالارشیمی

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

اسید استئاریک (Stearic Acid)

فروشنده: :  آسا صنعت ساتیا

1   کیسه تماس بگیرید   
سفارش خرید

متانول (Methanol)

فروشنده: :  مهرادکو

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

استیک اسید (Acetic Acid)

فروشنده: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

دی اکسید تیتانیوم (Titanium Dioxide)

فروشنده: :  شیمی پل

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

پلی پروپیلن (Polypropylene)

فروشنده: :  سالارشیمی

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید
احمد توکلی در نامه‌ای به سیف:

موضع ارزی شگفت‌آور شما خلاف قانون و مصالح مردم بودارز 

موضع ارزی شگفت‌آور شما خلاف قانون و مصالح مردم بود

احمد توکلی عضو ناظر بر شورای پول و اعتبار با ارسال نامه‌ای به رئیس‌کل بانک مرکزی توضیحاتی را درباره اظهارات ارزی سیف درباره قیمت کف دلار داد و اعلام کرد: تعیین کف نرخ ارز عدول از وظائف قانونی، شگفت‌آور و خلاف قانون و مصالح مردم است.

هفته قبل و در حاشیه صبحانه کاری اتاق ایران با رئیس‌کل بانک مرکزی، ولی‌الله سیف به جمع خبرنگاران آمد و درباره روند کاهشی قیمت دلار که اتفاقاً بعد از سفر رئیس جمهور به آمریکا در بازار آزاد ارز تشدید شده بود واکنش نشان داد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با ارائه توضیحاتی کوتاه درباره بازار ارز امید مردم و کارشناسان را درباره ادامه روند نزولی کاهش دلار ناامید کرد و گفت: نرخ فعلی دلار (حدود 3000 تومان) کف بازار است و دلیلی ندارد این نرخ بیشتر از این کاهش پیدا کند.

اظهارات ارزی سیف واکنش‌های مثبت و منفی کارشناسان و فعالان اقتصادی را به‌همراه داشت؛ احمد توکلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و عضو ناظر بر شورای پول و اعتبار با ارسال نامه‌ای به رئیس‌کل بانک مرکزی توضیحاتی را در قالب چند بند آورده است.

در ادامه متن کامل نامه توکلی به سیف را بخوانید؛

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

برادر ارجمند آقای دکتر ولی‌الله سیف
رئیس‌کل محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم
روز سه‌شنبه 2 مهر جنابعالی در واکنش به کاهش روزانه نرخ ارز در بازار، موضع شگفت‌آوری گرفتید که نه با وظائف قانونی شما و نه با مصالح مردم، با هیچ‌کدام سازگار نبود. شما در اتاق تهران گفتید:

" کاهش نرخ ارز دلیل خاصی ندارد و خوشبینی افراد باعث کاهش نرخ شده؛ نرخ ارز منطق خاص خود را دارد و کاهش بیشتر آن از سوی دیگر تأثیرات منفی را در بر دارد؛ بنابراین دلیلی برای کاهش بیشتر نرخ ارز در بازار وجود ندارد. سیف با بیان اینکه نرخ ارز در بازار منطقی است، بیان کرد: شرایط اقتصادی کشور دامنه‌ای برای تغییر نرخ مجاز را می‌تواند تعیین کند و نرخ ارز در بازار در حال حاضر نرخ کف است و بعید است بیش از این پایین بیاید".

دراین‌باره توجه جنابعالی را به نکات زیر جلب می‌کنم:

1. وقتی شما نرخ حدود 2900 تومان برای هر دلار را نرخ کف و منطقی می‌شمارید علی القاعده این اظهار نظر باید مسبوق به تعیین نرخ در بانک مرکزی باشد. اطلاع دارید که تعیین نرخ به دست بانک مرکزی تابع مقررات قانونی است. بند دال ماده 1 قانون پولی و بانکی کشور مصوب 1351، تعیین نرخ ارز را وظیفه بانک مرکزی می‌شمارد و ماده 81 قانون برنامه پنجم مصوب 1389 ملاک و قیود این کار را چنین مقرر می‌دارد:

"ج ــ نظام ارزی کشور، « شناور مدیریت‌شده» است. نرخ ارز با توجه به حفظ دامنه رقابت‌پذیری در تجارت خارجی و با ملاحظه تورم داخلی و جهانی و همچنین شرایط اقتصاد کلان از جمله تعیین حد مطلوبی از ذخایر خارجی تعیین خواهد شد".

2. اجرای این وظیفه علاوه بر قیود مذکور تابع تشریفاتی است که در قانون پولی و بانکی آمده است. بند ج ماده 11 این قانون "تنظیم مقررات مربوط به معاملات ارزی و تعهد یا تضمین پرداخت‌های ارزی را با تصویب شورای پول و اعتبار" ممکن می‌داند که اولین مؤلفه آن تعیین نرخ است. ماده 18 قانون مزبور نیز اظهار نظر شورای پول و اعتبار را در تمام مسائل مربوط به بانک مرکزی از اختیارات و وظائف این شورا می‌شمارد. ملاحظه بفرمایید:

"ماده 18 ــ
‌الف ــ شورای پول و اعتبار به‌منظور مطالعه و اتخاذ تصمیم درباره سیاست کلی بانک مرکزی ایران و نظارت بر امور پولی و بانکی کشور عهده‌دار‌ وظایف زیر است:

4 ــ اظهار نظر در مسائل بانکی و پولی و اعتباری کشور و ...".

در حالی که در اولین و تنها جلسه شورای پول و اعتبار پس از مسئولیت جنابعالی، سه‌شنبه 26 شهریور هیچ حرفی از این موضوع به میان نیامد و اساساً جزو دستور جلسه نبود. بنابراین تعیین کف نرخ ارز و منطقی خواندن نرخ آن عدول رئیس‌کل محترم از وظائف قانونی وی بوده است.

3. علاوه بر آن تخلف، قانون پولی بانکی در بند ب ماده 10 با صراحت تمام برای بانک مرکزی تعیین هدف کرده است:

"ب ــ هدف بانک مرکزی ایران حفظ ارزش پول و موازنه پرداخت‌ها و تسهیل مبادلات بازرگانی و کمک به رشد اقتصادی کشور است".

شگفت‌آور نیست که رئیس‌کل بانک مرکزی در قبال جبران بخشی از کاهش ارزش تکان‌دهنده پول ملی در طول دو سال گذشته نگران شود و به‌خلاف وظائف قانونی خویش چنان موضع‌گیری کند که روند تقویت کننده پول ملی عکس شده و پول ملی مجدداً راه بی‌ارزش‌تر شدن را پیش بگیرد؟

4. شاید مدعی باشید که این نرخ به رشد اقتصادی کمک می‌کند (بند ب ماده 10 ق پ و ب) و با لحاظ کردن روش تعیین‌شده در ماده 81 قانون برنامه پنجم (که در بالا آمده است) به همین نرخ می‌رسیم. در بندهای دیگر دلائل تردید علمی دراین‌باره تقدیم می‌شود ولی شما بفرمایید بدون آن که حتی یک گزارش کارشناسی به شورای پول و اعتبار که رکن کارشناسی و مسئول "نظارت بر امور پولی و بانکی کشور" است، تقدیم کنید، چگونه به این نظر رسیده‌اید؟

5. بحران ارزی کشور که از پایان آبان 1390 آغاز شده و طی 15 ماه دوسوم ارزش ریال را بر باد داده، در سالهای اخیر بزرگ‌ترین لطمه را به اقتصاد ملی وارد کرده است. این بحران که نه‌فقط شوک جهشی قیمت ارز، بلکه تلاطم و نوسانات شدید آن بوده است، به‌اجماع اقتصاددانان یک پدیده رکود تورمی است. این مصیبت اقتصادی از مسیرهای صادرات و واردات، تغییر قدرت رقابت خارجی، بودجه دولت، تشدید نابرابری درآمد، افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و کاهش تولید و سرمایه گذاری تمام ارکان اقتصاد ملی را به چالش کشیده است.

6. نوسانات صعودی قیمت ارز طی ماههای متوالی، علاوه بر سوء‌تدبیر مسئولان و تحریم ظالمانه دشمنان ملت، تحت تأثیر انتظارات منفی از آینده و سفته‌بازی شدید نیز بوده است. اگر متقاضیان ارز تنها واردکنندگان و مسافران و بیماران عازم به خارج و مشابه آنان بودند، به‌رغم کمبود ارز در دسترس حتی اگر بحرانی رخ می‌داد چنین ابعادی نداشت. ولی انتظارات منفی و ریسک و نااطمینانی مستولی بر بازار باعث ورود تقاضاکنندگانی به بازار ارز شده بود که برای حفظ ارزش دارایی‌های پولی (پس‌انداز)، یا برای انتقال سرمایه خریدار ارز شدند؛ چون فردا را بدتر از امروز تلقی می‌کردند. در این وضعیت دلالان که بعضاً به‌دلیل فساد در سیستم از رانت اطلاعاتی نیز برخوردار بودند، به تقاضا دامن می‌زدند، آنان می‌خریدند که به‌موقع بفروشند. لااقل این سه نوع تقاضا به بخش واقعی اقتصاد مستقیماً مرتبط نبوده است. همت اولیه دولت تدبیر و امید در درجه اول باید بازگرداندن اعتماد و اطمینان به بازار بوده باشد تا با تغییر انتظارات و امید به این که فردا بهتر از امروز است، این تقاضاها از بازار خارج شوند، به‌ویژه بازار در برابر حمله دلالان و سفته‌بازان مصونیت یابد. حال که با تحقق حماسه سیاسی با تدبیر رهبری و همت ملت و پیروزی دولت تدبیر و امید و به‌ویژه پس از طرح اصطلاح نرمش قهرمانانه در بیان رهبر معظم انقلاب و توجه دادن به این حقیقت که جمهوری اسلامی در دبپلماسی خارجی در موضع قهرمانی قرار دارد، انتظارات مثبت شده و با آغاز خروج تقاضاهای مخرب سیر نزولی پدیدار گشته و بازار ارز به‌سمت تعادل سیر می‌کرد، چرا رئیس‌کل بانک مرکزی باید با آن موضع‌گیری روند تغییرات را معکوس سازد؟ به نمودار زیر دقت فرمایید:


7. بنا بر آن چه تقدیم شد، در حالی که هنوز ارزهایی که از بازار به داخل خانه‌ها رفته به بازار برنگشته و سفته‌بازی عده‌ای فرصت‌طلب پایان نیافته، سخن از کف قیمت یا قیمت منطقی به میان آوردن پایه اقتصادی ندارد و فقط به‌نفع دلالان، سفته‌بازان و بانک‌های خصوصی و مؤسسات اعتباری غیربانکی است که با منابع سالم و غیرسالم دست به انبار کردن ارز زده بودند. البته دولت نیز از این نمد کلاهی به سر می‌کند؛ چرا که با فروش ارزهای نفتی‌اش ریال بیشتری به دست می‌آورد و به‌هزینه تشدید عدم تعادل در اقتصاد ملی، کسری بودجه خود را کاهش می‌دهد، درست عکس کاری که دولت‌های عاقل می‌کنند.

8. وقتی می‌توان از قیمت منطقی ارز سخن گفت که عرضه و تقاضا معطوف به اقتصاد واقعی و تولید کالا و خدمت باشد. در این صورت، در فرض وجود رقابت، بازار عرصه تلاقی عرضه و تقاضای واقعی شده و قیمت تعادلی ارز آشکار می‌گردد. البته در کشور ما در آن وضعیت نیز سخن از نرخ آزاد ارز بی‌وجه است؛ چرا که به‌دلیل وزن سنگین درآمد نفتی در عرضه ارز به بازار داخلی و حجم بالای تقاضای دولتی در این بازار، صحبت از بازار رقابتی نیز وجهی ندارد و بازار در اختیار دولتی‌هاست.

9. به همین دلیل و دلائل دیگر، قانون برنامه پنجم در ماده 81، چنان که گذشت، اختیار تعیین نرخ را مقید به ضوابطی کرده است. دوباره دقت بفرمایید:
"... نرخ ارز با توجه به حفظ دامنه رقابت‌پذیری در تجارت خارجی و با ملاحظه تورم داخلی و جهانی و همچنین شرایط اقتصاد کلان از جمله تعیین حد مطلوبی از ذخایر خارجی تعیین خواهد شد".

کدام وجه اقتصاد کلان اقتضا دارد که ما نگران جبران قدرت پول ملی شویم؟ در رکود شدید حاکم کاهش نرخ حبابی ارز بیشتر به رشد تولید می‌انجامد و سرمایه گذاری منکوب‌شده را جان می‌بخشد و تورم کمرشکن را کاهش می‌دهد یا کف قرار دادن برای نرخ ارز و مانع شدن از تأثیر انتظارات مثبت؟ البته تثبیت نرخ ارز اولین گام بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت است که حداقل باید دو سال با نرخ یکسان ادامه داشته باشد، ولی در یک بسته سیاستی و با سیاست‌های حمایتی مناسب.

به‌عنوان برادری دلسوز و عضوی از شورای پول و اعتبار از جنابعالی که از مدیران باسابقه و خوشنام جمهوری اسلامی هستید می‌خواهم که در مسیر قانون و با مشورت و تصویب شورای مزبور (حسب مورد) تصمیم بگیرید و مانند مرحوم دکتر نوربخش کم مصاحبه کنید و کمتر سخنرانی بفرمایید.

احمد توکلی
نماینده مجلس شورای اسلامی

خبرگزاری تسنیم

نظرات (29) کاربر عضو:  کاربر مهمان: 
بهزاد شناسه نظر: 109672 6 مهر 1392 - 22:33

صحبت بسیار منطقی بود.ممنون از اقای توکلی

ادامه
انیس شناسه نظر: 109678 6 مهر 1392 - 23:6

عالی گفتی خدا خیرت بده

ادامه
امیر شناسه نظر: 109679 6 مهر 1392 - 23:8

گر به سخن کار میسر شدى
کار نظامى به سخن بر شدى

ادامه
علی شناسه نظر: 109682 6 مهر 1392 - 23:29

دمت گرم . بنظر من دوران مدیریت بدون مسئولیت به پایان رسیده و هر مدیری , مسئولیت گفتار و کردار خود را دارد و در مقابل صدمه به مملکت و مردم باید مواخذه شود .

ادامه
اسی شناسه نظر: 109685 6 مهر 1392 - 23:36

خوب جناب سیف شما که حامی اقتصاد و تولیدی جواب بده ما هم مشنویم

ادامه
بی طرف شناسه نظر: 109690 7 مهر 1392 - 0:1

من تولید کننده پس از سالها نا امنی در بازار تولید به دلیل حضور اجناس بنجل چینی, الان بادلار 3000 تومن جرات کرده ام دوباره تولید را از سر گیرم, زیرا رقبای چینی ارزان قیمت از بازار حذف شده اند یا نفوذ از دست داده اند اتفاقا این ارزش پایین پول ملی به نفع تولید است و پایین آمدن نرخ ارز نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه باعث خواهد شد دلالان محترم شغل شریف تجارت چین را از سر بگیرند و کمر نحیف تولید, تولیدکننده, مهندس, تحصیل کرده و کارگر ان مملکت را بشکنن.
خداییش, اگه فردا دلار بشه هزار تومن کدوم جنس ارزان خواهد شد؟
واردکنندگان حاضر به پایین آوردن قیمتشان خواهد شد؟ می گن خرید قبلی مونه اینقد قیمت خریدشه ضمنا جنس جدید هم نیاوردیم که ارزون بهتون بدیم.
از اون طرف تولید کننده داخلی خواهد گفت قیمت مواد اولیه اصلا کلا قیمت هیچ چیز پایین نیومده که من قیمت رو پایین بیارم.
پس پایین اومدن نرخ ارز کلا به سود واردکنندگان و اونای که می خوان ترک دیار کنند خواهد.
سر هم که کلی کلاه گذاشتیم این ده سال, حداقل سر خودمون کلا نذاریم!

ادامه
مجید شناسه نظر: 109696 7 مهر 1392 - 7:39

آقای توکلی عوام فریبی را کنار بگذارید!

ادامه
دلسوخته و مالباخته از تورم هشت ساله شناسه نظر: 109702 7 مهر 1392 - 8:33

آقای توکلی بسیار ممنون هستیم که موضوع را با شجاعت و شفافیت و به استناد مقررات مطرح نمودید (قابل توجه افرادی که نا آشنا به مقررات بانکی که منفی میدهند)
متاسفانه آقای سیف در چندین مصاحبه در ماه اخیر با صحبتهایی نسنجیده و ناپخته در مسیر کاهش ارزش ریال صحبت نموده اند و امید اکثر اقتصاددانهای اهل فن و مردم را به یاس و نا امیدی تبدیل کرده اند
جا دارد مسئولین رده بالاتر در مورد آینده ایشان تصیمیم عاجل اتخاذ کنند.

ادامه
علی شناسه نظر: 109704 7 مهر 1392 - 8:46

آقای تولید کننده ی با اصطلاح بیطرف می شه بفرمایید شما چی تولید می کنید ؟ هرکی میاد اینجا می گه من تولید کننده فلا ن و بیسار کدوم تولید کننده توی این مملکت مگه تولید کننده ای داریم که مواد اولیه اش وارداتی نباشه . اون صنایع خودروسازی که هی می نازیدین ملی ملی تا دلار گرون شد همه ی محصولاتشون دوبرابر شد حداقل . این حرف ها مال اقتصادای کامله نه اینجا که همه چیز وابسته به وارداته از کره و مرغ گرفته تا ماشین و .... . به فرض اینکه تولید کننده هم باشید مگه همه ی دنیا با اجناس ارزون چینی چیکار می نن شما هم همون کار رو کن نه اینکه به کارگر بدبختت به ریال حقوق بدی بعدش جنست رو به دلار هرچی بالاتر بهتر بفروشی . کاش به اینهمه کارگر ارزون و انرژی ارزون اینقدر عرضه داشتیم که حداقل قیمت هامون رو مثل چین ارزون کنیم و تولید ارزون داشته باشیم اما شما تولید کننده چه گلی به سر مردم زدی تو گرونی دلار که الان ادعای حمایت داری کدومتون اجناستون رو دو الی سه برابر نکرد .

ادامه
Araz شناسه نظر: 109706 7 مهر 1392 - 9:1

آقی توکلی:درست است اظهارات رییس بانک مرکزی شگفت آور است(چون قبلا هیچ کس واقعیت را نمی گفت) اما امروز فهمیدم که شما هم از اقتصاد چیزی نمی دانید.

ادامه
میلاد شناسه نظر: 109707 7 مهر 1392 - 9:12

متأسفانه همه دارن زود قضاوت می کنن. چرا باید ارز قیمتش پایین بیاد؟!! حرف آقای سیف کاملا کارشناسانه بود. بی دلیل پایین بیاد که یه عده آدم دلال که جیب پر از دلار دارن از مردم تحت تأثیر قرار گرفته بهره ببرن؟!! دلار باید با دلیل نرخش کاهش پیدا کنه تا با ثبات باشه. اگر موقتی کاهش پیدا کنه فقط باعث میشه اون متمولینی که ذخیره دارن وضعشون ثابت بمونه و مردمی که ضعیف هستن و احساس خطر می کنن خودشون رو به آب و آتیش بزنن تا کمتر ضرر کنن. اما غافل از این که بعد از مدتی دوباره قیمت ارز میره بالا و پولدارها پولدارتر میشن و قشر آسیب پذیر آسیب دیده تر. یکم انصاف به خرج بدید، این ملت دیگه تاب و توان له شدن ندارن. به احترام اسم دین هم که شده انقدر عوام فریبی نکنید و با استفاده از رسانه مردم رو تحت تأثیر نذارید. این مردم فقط آرامش اقتصادی میخوان. این توقع زیادی نیست.

ادامه
مهرداد شناسه نظر: 109708 7 مهر 1392 - 9:22

وقتی نرخ ارز پایین بیاد خودکار قیمتها هم پایین میاد واردکننده نمیتونه بگه با دلار گران وارد کردم چون ازش نمیحرند مثل الان که همه صبر میکنند بعد از ارزان شدن بخرند.
در مورد ان تولیدکننده که میگه حنس چینی میاد اولا کسی که از چین کالا میاره با این همه کرایه و گمرکی چرا باید جنس ایرانی اینقدر بالا در بیاد پس مشکل از تولید کننده است .
در ضمن مردم ما فهمشون میرسه جنس ایرانی اگر از اجناس خارجی کیفیتش بالاتر باشه مثل خود من کالای ایرانی با کیفیت را حتی گرانتر میخرم تا کی باید اجناس بی کیفیت ایرانی را باقیمت های با بخریم تا کی مردم باید تاوان بدهند
کیفیت و قیمتتان را درست کنید مطمین باشید مردم میخرن در غیر اینصورت شده با قیمت لالا کالای خارجی را بخریم میخریم یا اصلا پول نداشته باشیم نمیخریم ولی جنس بی کیفیت شما را هم نمیخریم

ادامه
علی شناسه نظر: 109709 7 مهر 1392 - 9:23

آقای تولید کننده احیانا بهتون سخت نمی گذره حقوق کارگر بدبخت ره به ریال بدی و درآمدت با دلار باشه . آقای تولید کننده می شه بفرمایید شما اصلا چی تولید می کنید ؟ این داستان ها مال اقتصادای کامله نه تو این مملکت که تولید از کره و مرغ گرفته تا ماشین همه اش وابسته به وارداته . شما چه گلی به سر مردم زدی ؟ غیر از اینه که بعد از گرون شدن دلار همتون تولیداتتون رو دو الی سه برابر کردید . این داستانایی که شما می گی یک برگ از کتاب اقتصاده برو بقیه اش رو هم بخون بعد بیا اینجا نظر بده .

ادامه
خوش اخلاق شناسه نظر: 109710 7 مهر 1392 - 9:25

برادر عزیز تولید کننده....با دلار 3000 تومان شرایط برای شما آسان می شود. شکی در آن نیست. ولی اگر رقابت و واردات نباشد....شما و امثال شما ممکن است دست به تولید جتس بنجل بد ار از چینی بزنید و در شرایط غیر رفابتی به مردم تحمیل کنید..نطیر آنچه در صنعت خودرو سالهاست جریان دارد....باید بین شما و تولید کننده چینی و نولید کننده آلمانی شرایظ مساوی و متعادل رقابت وجود داشته باشد. بنابراین قیمت مناسب برای ریال قیمتی است که رقابت پذیری برای تولید ایرانی در عرصه داخلی و سپس خارجی ایجاد کند.

ادامه
نادر شناسه نظر: 109714 7 مهر 1392 - 9:57

بیطرف جون :

من هم 2-روزه که همین رو میگم ولی کو گوش شنوا . همه فکر میکنن دلار ارزون بشه مملکت بهشت میشه . مگر دلار که 1000 تومان بود خیلی وضع ملت خوب بود که حالا بشه 2500 ؟ دوستان لطفا دوراندیش باشید و بفکر ثبات نرخ ارز ونه افزایش یا کاهش شدید دلار . الان 2-سال از این قیمت بالای دلار میگذره و دیگه نمیشه کاریش کرد . اگر همان ماههای اول کنترلش کرده بودند و به 1000 تومان برمیگشت یه چیزی ولی الان دیگه به صلاح نیست . مطمئن باشید .

ادامه
مهرداد شناسه نظر: 109715 7 مهر 1392 - 9:59

جناب بی طرف
درست است که پائین بودن ارزش پول ملی در کوتاه مدت سبب قابلیت رقابت کالای تولید داخل میشود - البته در کنار آسیبهای فراوانی که به جامعه وارد میکند - اما در بلند مدت نمیتوان به صراحت مدعی این امر شد زیرا بواسطه تورم ایجاد شده ، هزینه های تولید از مواد اولیه گرفته تا حقوق و دستمزد و حمل و نقل و نگهداری و غیره ، به فاصله زمانی کوتاهی رشد کرده و با افزایش بهای تمام شده ، مجدداً قابلیت رقابت تولیدات داخلی کاهش می یابد . راهکار در اصلاح روشهای تولید و اتخاذ سیاستهای حمایتی از تولید است که خود مقوله ای مخصوص به خود میباشد. از این گذشته سیاستهای کلان اقتصادی را نمیتوان با مثال و نمونه اتخاذ کرد و هر نوع تصمیم و سیاست گذاری باید منوط به بررسی کارشناسانه شاخصهای کلان اقتصادی و اجتماعی توسط کارگروه های مربوطه باشد و همانگونه که آقای توکلی اشاره کردند قیمت گذاری بایستی توسط شورای پول و اعتبار بر مبنای تصمیم جمعی و گزارش توجیهی و منضم به ادله علمی و آمارهای رسمی صورت پذیرد نه اینکه مانند جارچیان پشت تریبونها حرفهای 2 پهلو بزنند و شرایط آشفته بازار ارز را آشفته تر کنند که این رفتار در بهترین شرایط نشان از ناآگاهی و بی تجربگی دارد و متأسفانه با شائبه هایی همراه است که بهیچ وجه زیبنده تدبیر نیست امید که جای خود دارد !

ادامه
نادر شناسه نظر: 109731 7 مهر 1392 - 10:55

جواب به علی آقا :
علی جان اولا که منظور از تولید کننده اون تولید کننده های واقعی بخش خصوصی هستند که صادرات میکنن و از مدیریت آنچنان قدرتمندی در عرصه رقابت جهانی برخوردارند که میتوانند صادرات کنند و چرخهای مملکت بواسطه آنها میچرخد و نه مثل این خودروسازهای دولتی که فقط با حمایت 100% دولت / آشغال تحویل ملت میدهند و جانشان را میگیرند . پس تولید کننده واقعی را صادرکننده بدان نه تولید کننده صرفا داخلی فروش . دوما ارزش واقعی پول ملی ما در حال حاضر 3500 تومان است / نه بیشتر مثل 4000-5000 تومان و نه کمتر مثل 2900 تومان . این واقعیت را قبول کن . سال آینده هم نرخ ارز را باهم چک میکنیم . واقعیت تلخ است . دوراندیش باشید...........

ادامه
مارمولک شناسه نظر: 109732 7 مهر 1392 - 11:0

قابل توجه جناب بی طرف
"کمر نحیف تولید, تولیدکننده, مهندس, تحصیل کرده و کارگر ان مملکت را بشکنن"

من هم تولید کننده ام هم وارد کننده هم صادر کننده . تو ی کشور ما فرهنگ تنبلی و کار نکردن و از زیر کار در رفتن جا افتاده تمام افرادی که ازشون اسم بردی من تلاش کردم که کار بهشون بدم براشون اشتغال ایجاد کنم ولی در اشتباه بودم اینجا همه سیرند پولدارند می گند بیکاریم ولی وقتی ازشون می خوای بیاین کار کنن می گن بذار یه کم فکر کنیم و این فکر کردن یکسال طول می کشه وقتی هم میان سر کار میشن رئیس و همه فن حریف و وقتی اولین حقوقشون رو گرفتن دیگه هیچکیو نمی شناسن و شروع می کنن به کلک و دروغ خیلی تلاش کردم که حداقل یکسری دانشجو رو به صورت نیمه وقت بذارم سر کار با حقوق 700.000 تومان و مسکن و آزادی در زمان های که تمایل به کار دارند تا به درس و مشقشون لطمه ای نخوره ولی بعد از چند روز بازی در می آرند و می زارن می رن و کاری رو که اونا می خواستن انجام بدن یه کارگر افغانی 4 ساله با کمال میل و یک دهم حقوق انجام می ده

مردم ما تو شرایطی بزرگ می شن که تا 20-25 سالگی کار نمی کنن و تن پرور و تنبل بار می یان

ادامه
احسان شناسه نظر: 109734 7 مهر 1392 - 11:16

بعضی کامنت ها رو می خونم واقعاً یه خواهش می تونم بکنم از دوستان ... !
وقتی سواد چیزی رو ندارید لطفا خاموش باشید همین...!
پی ان : من یه بار برای یه مقاله که توی سال 89 آماده می کردم طبق همین فرمولی که آقای توکلی اظهار کردند قیمت دلار رو حساب کردم ( با پایه قرار دادن سال 82 ) و به رقم 2447 تومن رسیدم که اگر همون رقم رو با تورم سه سال گذشته تعدیل کنیم به رقمی به مراتب بالاتر از 3000 تومن می رسیم.
دوستانی هم که در مورد قیمت تمام شده کالا های ایرانی ایراد گرفتند هم می تونن این قسمت رو بخونن :
قیمت دلار در سال 1384 800 تومن بود و در سال 1389 1200 تومن یعنی در طول 8 سال تنها 50 درصد گرون شده بود در حالی که تورم داخلی ( هزینه های تولید ) در طی این 8 سال چیزی بیشتر از 200 درصد بود دلیل این امر هم درآمد های بالای نفتی طی سال های اخیر بود که دلار حاصل از اون مستقیماً به بازار ریخته می شد و به عبارتی نفت می فروختیم و باهاش پورشه می خریدیم.
پس این عدم توانایی رقابت با کالا های خارجی صرفا به دلیل بی کفایتی تولید کننده نیست.

راستی کسب و کار شخصی من واردات کالاست و بدون شک از ارزون شدن دلار شدیدا سود می برم ولی با این حال می گم حرف رییس کل کاملا منطقی و برای حقط ثبات در بازار ضروری بود.

ادامه
نادر شناسه نظر: 109736 7 مهر 1392 - 11:20

مارمولک جون :

کاملا موافقم . برای همینه که فقط دنبال ارزون شدن دلار هستند و تولید کننده صادراتچی را دزد و نامرد میخوانند . میخواهند کار نکردن را با ارزانی واردات جبران کنن . بهتر بگم که درواقع میخوان خارجیه براشون کار کنه و بده بهشون استفاده کنن و پولشون رو بریزن توی جیبه چینیه . میگن خلایق هرچه لایق . حقمونه که از ترکیه و عربها هم بدبختتر باشیم ..............

ادامه
حمید شناسه نظر: 109745 7 مهر 1392 - 12:1

این ننگ فقط اخراج سیف را میخواهد شاید جبران شود

ادامه
ناشناس شناسه نظر: 109747 7 مهر 1392 - 12:6

اقای توکلی چرا فکر میکنین ما مردم درک نمیکنیم ودوست دارین به ملت همش وعده های واهی داده بشه به خدا ما ملت بیشتر مواقع از شما مسئولین درکمان بیشتر است چرا دوست ندارین حقیقت گفته بشه تازه اقای سیف یه گوشه ای از واقعیت ارزی رو گفت چرا براشفته شده اید

ادامه
saman شناسه نظر: 109755 7 مهر 1392 - 12:38

اگه فقط به اندازه انگشتان دست نه زیادتر انسانهای دلسوزی مثا احمد توکلی جزء دولتمردان این کشور بودند ما به این روز نمی افتادیم، دمت گرم توکلی، شاید آقای سیف هم جزئی از انبار کنندگان خانگی دلار و سکه بودند که اینجوری نگران سقوط قیمت هستند!!!

ادامه
saman شناسه نظر: 109764 7 مهر 1392 - 13:0

قابل توجه آقایان صادرکننده و تولید کننده
شمایکه اینقدر سنگو تولیدو به سینه میزنید فقط بفکر کسب سود بیشتر هستید تا دلار کگرون بشه سود بیشتری گیرتون بیاد. نکنه فکر میکنید همه صادر کننده کالا هستند که بخوان سود کنند نه داداش کشور ما بیش از صادرات وارد کنندست. ما نمیخواییم به نون شبمون محتاج باشیم تا چرخ به اصطلاح صادرات بچرخه. صادرات و تولید زمانی خوبه که مردم در فقر نباشن هر چند شما تولیدکنندگان چه میدونید فقر چیه!! با پول بابا وارث گردن کلفت کردید حالا ادعای چرخوندن چرخ اقتصادو میکنید. داداش شما تولید نکنید بزار وارد کننده باشیم مکه کشورهای عربی چیزی تولید میکنند؟ در رفاه بدون دغدغه زندگی میکنند. شما اگه واقعا تولید کننده باشد هیچ وقت دوست ندارید ارزش پول ملیتون کم بشه اگه قرار باشه تولید کنندگان کشورهایی که پولشون با دلار برابری میکنه یا بیشتره مثل شما فکر کنند که باید تولیدو صادراتو بزارند کنار!!!! بجای اینکه به سود بیشتر برای خودتون فکرکنید وفقر بیشترو برای مردمتون بیارید به فکر تولید کالای با کبیفیت مرغوب باشید تا در سطح جهانی برندتون حرفی برای گفتن داشته باشه. قطعا که اینجوری نیستید پس ساکت باشید وادعای تولید وصادرات نداشته باشید چراکه شما باعث شدید مردم جنس چینی بخرن ولی جنس ایرانی نخرن!!!!

ادامه
ارمان یوسفی (تولید کننده) شناسه نظر: 109772 7 مهر 1392 - 13:10

اقای توکلی مشکلات اقتصادی امروز مملکت بخاطر صحبت اقای سیف نبوده بلکه علت ان عملکرد شما و دوستانتان در مجلس بوده
ضمننا شما که هیچ گونه فعالیت اقتصادی و تولیدی نداشته اید مشخص شد معنای ارزش واقعیه پول را نمی فهمید

ادامه
نادر شناسه نظر: 109779 7 مهر 1392 - 13:26

سامان جان :

حرفهای شما همش از روی یاس و ناامیدیست و من کاملا درکت میکنم گرچه باهات موافق نیستم . این ناامیدی هم به 30 سال گذشته و عدم تدبیر مسولان برمیگرده و نه فقط به این 8-سال اخیر . پس امیدوارم که مسولان بشنوند . ازسویی دیگر سامان جان اینرا بدان که اگر ارزش دلار منطقی بشه روی 3500 اونوقت حتی شما هم میتونی توی خونه تولید کنی و حتی به همون چینیه بفروشی و صادر کنی . بدون اینکه به کارفرما نیاز داشته باشی یا برای دیگری کارگری کنی . فقط باید فکرت رو بکار بیاندازی . مگر این چینی ها چکار میکنن . خیلی از این جنسهایی که هرروز داری استفاده میکنی توی انباری یا حیاط خلوت خانه یه چینی داره تولید میشه . ( البته شرطش اینه که دولت باید نزاره قیمت مواداولیه داخلی برای تولیدکننده داخلی افزایش پیدا کنه)

ادامه
نادر شناسه نظر: 109783 7 مهر 1392 - 13:33

آقای آرمان یوسفی

دقیقا درست میگی برادر من . متاسفانه مجلس ما از سواد کافی برخوردار نیست و همه بدبختیها را به دولت یا دولت قبلی میبندند . جریان حذف کامل ارز مسافرتی را که یادتان هست : همین مجلسیها باعثش بودند و باعث سرازیری مسافر بسمت خیابان و دلال و سپس قیمت 4200 تومانی دلار شد . بعدش اومدن دوباره ارز مسافری رو برقرار کردن اونهم با فشار بهمنی .

ادامه
مهرداد شناسه نظر: 109802 7 مهر 1392 - 14:29

احسان جان اولا غالب آدمهای فهمیده از خطاب بی سواد کمتر استفاده میکنند چون هر کسی که طرز فکر یا تحلیلش با شما متفاوت باشه لزوماً بی سواد نیست اینه که توصیه میکنم دانش خودتون رو با بیان مستدل نشون بدید نه با خطاب بی سواد به دیگران.
موضوع بعدی اینکه حرفهای آقای توکلی و غالب کامنتهایی که اینجا اومده بر سر تعیین ارزش واقعی برابری نرخ ارز نیست که شما بخواهید مقالتون رو مرجع قرار بدید بلکه عمدتاً بر سر 2 موضوع دیگست یکی اظهار نظر خارج از عرف رئیس بانک مرکزی و دیگری آسیبهایی که بالا رفتن ناگهانی نرخ ارز طی این 2 سال به ساختار اقتصادی و اجتماعی زده ( البته در کنار فوایدی که داره ) و روش کم کردن آثار این تخریبها .
موضوع چند بعد داره و هر کس به فراخور نگاه و موقعیت و دانش خودش ، فقط بخشی هاشو مد نظر قرار میده و تحلیل میکنه . یک بانکدار به شکل خودش یک جامعه شناس به طریقه جامعه شناختی و یک سیاست مدار هم از دریچه نگاه مخصوص به خودش . مردم عادی هم به فراخور شغل و موقعیتشون و همه این تحلیلها میتونه مکمل هم باشه اگر از خطابهای نابجا و برخوردهای غیر متمدنانه پرهیز بشه

ادامه
saman شناسه نظر: 109822 7 مهر 1392 - 15:27

آقا نادر اگه قرار باشه دلار بشه 3500 و این نرخ ثابت بشه به این فکر کردی که قدرت خرید مردم چی میشه؟ به این فکر کردی که 35 هزار برابر با دلار فاصله داری؟ البته واسه صادرکننده ها عالیه!! مردم ایران داران با ریال پول در میارند و اجناسو با برابری دلار خریداری میکنند یکم به این تفاوت فکر کنید بد نیست. شما دارید چین و با اقتصاد جنگ زده ایران مقایسه میکنید!!! تومملکت ما میلیاردی آقایون پولشویی میکنند بعدش میزارن میرن تو چین کسی جرعت داره اختلاص کنه سرس میره بالای دار. با واقعیت برید جلو. تو این مملکت هرکس میاد سر کار اول به پرکردن جیبش فکر میکنه تا خدمت به مردمش وتا وقتیکه این آدما سرکارن اوضاع بهتر شدنی نیست پس هدفت چرخندن چرخ اقتصاد نباشه چون نمیزارن بچرخونیش

ادامه
ارسال نظر
حداقل 3 کاراکتر وارد نمایید.
ایمیل صحیح نیست.
لطفاً پیوند مرتبط را کامل و با http:// وارد کنید
متن نظر خالی است.

wait...