اخبار و مقالات

آگهی‌ها

کالاها

شرکت‌ها

دی اتانول آمین (DEA)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

سدیم کربنات (Sodium Carbonate)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

استیک اسید (Acetic Acid)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

اسید نیتریک (Nitric Acid)

خریدار: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم 1  ریال  
پیشنهاد فروش

استیک اسید (Acetic Acid)

فروشنده: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

دی اکسید تیتانیوم (Titanium Dioxide)

فروشنده: :  شیمی پل

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

پلی پروپیلن (Polypropylene)

فروشنده: :  سالارشیمی

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

اسید استئاریک (Stearic Acid)

فروشنده: :  آسا صنعت ساتیا

1   کیسه تماس بگیرید   
سفارش خرید

متانول (Methanol)

فروشنده: :  مهرادکو

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

استیک اسید (Acetic Acid)

فروشنده: :  بامداد پترو پارسان

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

دی اکسید تیتانیوم (Titanium Dioxide)

فروشنده: :  شیمی پل

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید

پلی پروپیلن (Polypropylene)

فروشنده: :  سالارشیمی

1   کیلوگرم تماس بگیرید   
سفارش خرید
یحیی آل اسحاق

ریشه‌یابی نوسان‌های ارزی چند روز گذشته

ریشه‌یابی نوسان‌های ارزی چند روز گذشته

افزایش مداوم و بیش از اندازه حجم نقدینگی و تورمی که به دنبال آورد، و اصرار مسوولان بانک مرکزی بر تثبیت نرخ ارز، قطعاً زمینه‌ساز ایجاد وضعیت چند روز اخیر در بازار ارز کشور بوده است.

افزایش مداوم و بیش از اندازه حجم نقدینگی و تورمی که به دنبال آورد، و اصرار مسوولان بانک مرکزی بر تثبیت نرخ ارز، قطعاً زمینه‌ساز ایجاد وضعیت چند روز اخیر در بازار ارز کشور بوده است.

یادمان باشد که از سال 1381 که ارز تک‌نرخی، و کم و بیش تثبیت شد، تا اواخر سال 89، اقتصاد کشور ما به طور متوسط با تورمی در حدود 15 درصد در سال دست به گریبان بود. در همین سال‌ها نرخ تورم در کشورهای طرف معامله ما از 3 یا 4 درصد تجاوز نمی‌کرد. با این همه از افزایش نرخ ارز جلوگیری می‌شد و اگر بخواهیم دقیق‌تر سخن بگوییم، نرخ برابری دلار به ریال بیش از 2 درصد در سال بالا نمی‌رفت.
تثبیت نرخ ارز در شرایط تورمی البته به برکت درآمدهای نفتی و تزریق دلار به بازار صورت می‌گرفت. اگر ما از درآمدهای نفتی هنگفت محروم بودیم، چنین سیاستی امکان تداوم نداشت. اما به هر حال سیاستگذاران ما مصلحت را در مهار نرخ ارز دیدند (همان‌طور که سال‌ها پرداخت یارانه‌ها را به مصلحت تشخیص داده بودند) و از اصلاح نرخ ارز جلوگیری کردند.
البته اکنون ما می‌دانیم که این سیاست چه صدماتی به رقابت‌پذیری تولید‌کنندگان ما زد و چه بلایی بر سر تولید داخلی آورد و چگونه حجم واردات کالاها و خدمات را به شدت بالا برد. اما سوای این لطمات، واقعیت این است که تفاضل نرخ تورم داخلی و خارجی ناپدید نمی‌شد و تاثیر خود را بر جای می‌گذاشت. در حقیقت، این تفاضل سال به سال انباشته می‌شد و بر شدت کاهش رقابت‌پذیری تولید داخلی و گسترش دامنه نفوذ کالاهای وارداتی می‌افزود. در اواخر دهه 80 این تفاضل انباشته به چنان حدی رسیده بود، و واردات و برون‌مرز‌سپاری را چنان مقرون به صرفه ساخته بود که تولید بسیاری از «کالاهای قابل مبادله» در داخل کشور متوقف شد یا به شدت کاهش یافت و کار به رسوایی واردات سنگ قبر و بیل و کلنگ و زنجیرهای عزاداری خارجی رسید.
همان‌طور که گفته شد، این وضعیت (که با دست و دلبازی‌های ارزی دیگری نیز همراه بود) تنها تا زمانی می‌توانست ادامه یابد که درآمدهای ارزی کشور همچنان افزایش می‌یافت و ما را قادر می‌ساخت تا برای مهار تورم و رضایت عمومی، عملاً به تولید‌کنندگان خارجی یارانه بپردازیم. اما در اواخر دهه 80، و دست کم در میان کارشناسان مستقل اقتصادی، کمتر کسی یافت می‌شد که نداند «فنر ارز» بیش از حد تحت فشار قرار گرفته و جرقه‌ای می‌تواند آتشی عظیم به پا کند. این جرقه می‌توانست کاهش قیمت نفت باشد (که بارها اتفاق افتاده بود)، یا دشوار ‌شدن صادرات نفت و یا هر عامل دیگری که توانایی تزریق بی‌محابای ارز به بازار را نامقدور سازد. مطالعه مقالات روزنامه‌ها (به ویژه دنیای اقتصاد) طی اواخر دهه 80 به روشنی نشان از این واقعیت دارد. هشدارها داده شدند اما گوش شنوایی نیافتند.
هدفمند‌سازی یارانه‌ها با شیبی تند بر مشکلات تولید افزود و همراه با افزایش نقدینگی، آهنگ تورم را شتاب بخشید. در همین حال تحریم‌ها نیز رفته‌رفته دامنه گسترده‌تری می‌یافتند. تشدید تحریم‌ها و دشواری نقل و انتقالات ارزی، آن هم در شرایطی که تولید با چالش‌های فزاینده و سودآوری نازل دست به گریبان بود و نقدینگی فزاینده محمل سودآوری را پیش رو نمی‌دید، سفته‌بازی در بازار ارز را به گزینه‌ای جذاب تبدیل کرد. خرید ارز به منظور کسب سود یا دست کم به نیت حفظ قدرت خرید به تدریج رو به افزایش گذاشت و رفته‌رفته ابعاد گسترده‌تری یافت. افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی برای مدت کوتاهی بازار ارز را آرام کرد اما این آرامش با کاهش تزریق ارز به بازار، احتمالاً ناشی از دشوارتر‌ شدن نقل و انتقال ارز، دیری نپایید. در هفته‌های اخیر، که سرعت افزایش نرخ ارز افزایش یافت، سفته‌بازان شهامت بیشتری یافتند و تقاضای فزاینده نرخ ارز را به مرزهای ناشناخته‌ای رساند.
در پاسخ مشخص به این سوال که ایجاد وضعیت چند روز اخیر در بازار ارز کشور از کجا نشات می گیرد باید گفت که سیاست ارزی کشور در دهه 80 زمینه‌ساز مشکلاتی بود که شاهد آنیم. تشدید تحریم‌ها انتظار افزایش نرخ ارز را محتمل ساخت و نقدینگی فزاینده، بازار ارز را به محملی جذاب برای سفته‌بازی مبدل کرد. باز هم مشخص‌تر، تشدید تحریم‌ها، که به کاهش صادرات و درآمدهای نفتی منجر شد، همان جرقه‌ای بود که بازار را به تلاطم انداخت، تورم 27 درصدی همه را به صرافت حفظ قدرت خرید واداشت و نقدینگی فزاینده -‌که مدت‌ها پیش از تولید نا‌امید شده بود- مهمات لازم را برای هجوم به بازار ارز فراهم ساخت. نکته آخر اینکه گرچه با حوادث اخیر، جهش نرخ ارز گریز‌ناپذیر بود، اما شدت تلاطم و حوادثی که امروز شاهد آنیم، می‌توانست خفیف‌تر و قابل تحمل‌تر باشد. غافلگیر ‌شدن، شدت تلاطم در بازار ارز، و بهای سنگینی که از این بابت امروز پرداخت می‌شود، تقاص سیاست‌های مردم‌پسند و مصلحت‌اندیشانه‌ای است که سال‌ها به اجرا گذاشته بودیم.

شاخص انلاین

نظرات (26) کاربر عضو:  کاربر مهمان: 
علی شناسه نظر: 45936 22 مهر 1391 - 17:2

اینا همش حرفه کلا اقتصاد ما یک مشکل داره اونم تحریم هست ولاغیر
این تحریم ها بوده که ما رو به اینجا رسونده اینو همه میدونن همه هم ادعای کارشناسیشون میشه 30 سال پیش کره جنوبی از نظر جمعیتی مثل ما بود و از نظر اقتصادی بدتر ما اونم با این درامد نفتی که ما داریم
حالا ببینید کره جنوبی کجاست ما کجاییم

ادامه
کوروش شناسه نظر: 45954 22 مهر 1391 - 17:31

علی جان حرفات در مورد تحریم درست. ولی واقعیت اینه که این پول بادآورده نفته که ما را به این روز انداخته.
اگه نفت نداشتیم برای کشورهای دیگه شاخو شونه نمیکشیدیم که اونها هم با یک استراتژی ساده (افزایش تولید عربها) ما را دور بزنند و به این روز بیفتیم.

ادامه
اصفهانی :) شناسه نظر: 45961 22 مهر 1391 - 17:45

آقا اصلا خسته شدم.
من خودم به همه دلار میدم.
فقط خواهشا کم بردارید به همه برسه.
نوبت هم رعایت کنید خواهشا.
به نوبت بردارید.بفرمائید:
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

ادامه
هموطن شناسه نظر: 45975 22 مهر 1391 - 18:12

آقای یحیی ال اسحاق

الان همه میدانند که ریشه وضعیت فلاکت بار اقتصادی چیست جرات به خرج داده و بدون رودربایستی و ملاحظه راه حل بدهید.

ادامه
بانکدار شناسه نظر: 45979 22 مهر 1391 - 18:17

باسخنان جناب آل اسحاق کاملا موافق هستم و نظر ایشان درست است اما مقطع زمانی را باید به هشت سال اخیر اصلاح کنیم .

ادامه
بهنام شناسه نظر: 45984 22 مهر 1391 - 18:54

حقیقت تلخ است .

ادامه
بی غم بی غم شناسه نظر: 45994 22 مهر 1391 - 19:11

هر کس میاد فقط حرف میزنه اگر کسی مرد عمل است بیاد حرف بزنه وگرنه تک تک ما که داریم این مطالب را میخونیم بلدیم قشنگتر از اینها حرف بزنیم تازه شاید در بین ما کسی هم باشد بتونه اقتصاد کشور را از اینی که هستی خیلی بهتر بچرخونه خواخشی که همه مردم ایران دارند این است دست بردارید از این همه وعده و وعیدهایی که هیچ موقع اجرا نمیشه از اوایل پارسال تا به حالا فقط وعده و عیدهایی که هیچ کدام هیچ کدام هیچ کدام عملی نشد و هرگز نخواهد شد

ادامه
نیما دیهگان شناسه نظر: 46004 22 مهر 1391 - 19:48

تنها چیزی که از اختلاف قیمت وحشتناک نرخ های دولتی با نرخ بازار آزاد دستگیرم می شود فساد عمیق مالی است. ماه هاست که این داستان ادامه دارد. بجز غارت کلمه ای را مناسب این وضعیت نمی دانم.

ادامه
امیر شناسه نظر: 46015 22 مهر 1391 - 20:22

اگر کارشناسی می خواهید بگویید 8 سال اخیر درست است نه از ابتدای دهه 80
باید کارشناسان با انصاف و فقط بر پای علمی نظر دهند.
افزایش نقدینگی - واردات بی حساب - عدم سرمایه گذاری زیربنایی و در یک کلام تعطیلی مدیریت استراتژیک مواد لازم را گرد آورد تا جرقه تحریم آتش به جان اقتصاد ما بزند.

ادامه
علی شناسه نظر: 46020 22 مهر 1391 - 20:53

اصولا در ایران همه مشکلات به صورت ریشه ای درمان میشه. هاهاها

ادامه
محمد شناسه نظر: 46034 22 مهر 1391 - 21:37

نمی دونم کی قراره که ما با دنیا سازگار بشیم؟... مثل ترکیه... مثل کره... مثل مالزی... مثل این همه کشور که توی دنیاست.

ادامه
حسابدار شناسه نظر: 46037 22 مهر 1391 - 21:45

یه لطفی کنید همین سه ماه گذشته را درست کنید !

ادامه
کامیاب کاتب شناسه نظر: 46050 22 مهر 1391 - 22:46

چنانچه بخواهیم به نتیجه قابل توجه مشکل ارزی بیاندیشیم میتوان آینده ناگواری برای کل اقتصاد کشو ر متصور شد . که متاسفانه در نهایت منجر به فروپاشی مجموعه اقتصاد ایران میگردد .
شاید بتوان با گردش 180 درجه ای در سیاست داخلی و خارجی بشود سدی در برابر اقتصاد بیمار ما ایجاد کرد .
ریشه یابی در باره این موضوع بسیار ساده بنظر می رسد
جواب این پرسش را کودکان دبستانی هم میدانند .

ادامه
علی شناسه نظر: 46059 22 مهر 1391 - 23:49

در این شرایط نیم نگاهی به توصیه یکی از اقتصاددانان داشته باشیم که «راه‌حل نظام اقتصادی کشور ما سیاسی است... این سیاستمداران هستند که انبوهی گره بر پیکره اقتصاد ایران زده‌اند و اکنون باید آنها را باز کنند تا اقتصاد ما بتواند نفس بکشد.»

ادامه
آرش شناسه نظر: 46069 23 مهر 1391 - 1:11

آقا جان 8 سال پیش قیمت دلار 800 بود، 15 درصد تورم هر سال داشتیم که طرف مقابل فرض کنیم 5 درصد داشته که اختلاف میشود 10%. در 8 سال جمع این تورم ها بشه 80%. آقا اصلا بشه 100%. کمه؟ خیله خوب اصلا بشه 200%. 100 تا هم اضافی انداختم که قهر نکنین، خوب قیمت دلار می شود 3200 تومن، اما الان قیمت دلار 3200 تومن هستش؟ میدن؟ نه !!!!! آهان پس جو سازی نکنید، در سال 81 قیمت دلار رو از 100 تومن کردند 800 تومن، بانک مرکزی بیشترین رقم رو انتخاب کرد در حالیکه عدد باید 500 میشد، الان همون عدد را پایه انتخاب کردند، اینا دلیل نیست، الان اگه قیمت دلار بشه 5000 تومن شما میخواهید کدام استدلال رو برای ما مطرح کنی!!! قیمت واقعی دلار بدون تحریم بیشتر از 1500 تومن نیست، چرا مشکل را دارین توجیه می کنین؟ مشکل فقط تحریم هستش، همینو بس، ما نباید قیمت دلار رو بالا ببریم، ما باید جلوی واردات کالای غیر ضروری رو کاملا ببندیم، اگر کارشناس اقتصادی ما اینجوری مسئله رو به اشتباه بیان کنه وضعیت همین میشه. قیمت دلار بشه 10000 تومن، تولید جون میگیره؟؟؟ نه خیر !!! میخواهید کامپیوتر و لپ تاپ بسازن تولید کننده های شما ؟ یا مثلا ماشین آلات میخواد بسازه؟ شما حتی ارز دولتی به دانشجو نمیدی، تکنولوژی رو از کجاتون میخواهید وارد کنید؟

ادامه
دکتر علی پیر نظر. کارشناس ارشد اقتصاد کلان شناسه نظر: 46075 23 مهر 1391 - 2:48

با صراحت میگویم که ما علم اقتصاد جهان را با اداره یک حجره قدیمی سنتی اشتباه گرفته ایم. و شدیدا اشتباه میکنیم اگر اقتصاد را در گردش پول هفتگی یا ماهیانه و یا سالیانه ببینیم. اقتصاد را باید در منظر کلان قرن ها دید. بله قرن ها. یک مثال از ثروت ملل میزنم. نفت و گاز. فرض کنیم شرکتی تاسیس شود که سرمایه اولیه آن منابع کشف شده و کشف نشده (که بعدا کشف خواهد شد) نفت و گاز ایران باشد. لطف کنید و بنشینید و با یک ضرب و تقسیم ساده سرمایه این شرکت را حساب کنید. از نظر من اقتصاد دان کلان سرمایه کل این شرکت پشتوانه اصلی ریال است. حالا بفرمایید آیا نوسان چند هفتگی ریال ارزش واقعی آنرا تغییر داده است. به این مثال هم توجه فرمایید. این فرض محتمل است که آمریکا بیاید و بگوید من اشتباه کردم و برای آرامش خاورمیانه و آرامش جهان میخواهم تحریم ها را بر دارم. همه موافقیم که فردای آن روز ارزش ریال سه یا چهار برابر میشود و قیمت دلار به زیر یکهزار تومان میرسد. فرض دیگر اینست که ما عقب نشینی کنیم در این حالت هم ریال پر زور میشود. میخوهم نتیجه گیری کنم که این نوسانات موقتی و بدون پایه و بنیان واقعی بوده و نوعی جنگ روانی موقتی است. ارزش اصلی ریال با ثروت های زیر زمینی و زمینی و اجتماعی و فرهنگی و تاریخی و ارزشی ملت ایران سنجیده میشود . اگر مردی میان سال دو روز تب کند و حرارت بدنش بطور موقت چند ساعت بالا برود نمیگویند این فرد خواهد مرد. آنها که اقتصاد کلان را درست و عمیق و در بعد سوم یعنی گذر طولانی زمان (مثلا هفتاد سال یا هشتاد سال) بر رسی میکنند این تب دو روزه را به واقع مو قتی و گذرا میبینند. تبی که قطعا افت خواهد کرد و سلامتی ای که باز یافت خواهد شد. سخن کوتاه. نوسانات احساسی و موقتی هیچ جایی در روند اقتصاد کلان تاریخ نگر ندارند. از گذر زمان غافل نشویم که غفلت. . .
و مگر نه اینست که همه و به اتفاق معتقدیم به زودی و هر چه زود تر آقا (عج) تشریف خواهند آورد و نا بهنجاری ها ناگهان بخار خواهند شد؟ و مگر نه اینکه این یک وعده الهی است؟ و مگر نه اینکه مدیران اقتصادی ما رکابدار اسب آقا (عج) خواهند بود؟

ادامه
ممد شناسه نظر: 46076 23 مهر 1391 - 3:12

واقعا استخراج نفت و گرفتن پولش اینقدر کار سختیه؟

ادامه
محمد شناسه نظر: 46081 23 مهر 1391 - 4:50

مگر ما چه چیز کمتر از کشورهای عربی داریم یا حتی ترکمنستان اب و برق و گاز مجانی دارند چرا از اول انقلاب تا کنون وضع کشور ما روز به روز بدتر شده اول انقلاب که به هر حال اکسرا بیسواد و کم سواد بودند عیب کار ما این است که شایسته سالاری را در تخصص نمیبینیم مسال لیسانس ادبیات میشود وزیر دفاع یا سرهنگ نظامی میشود وزیز نفت اخه این چه مدله کجای دنیا چنین این همه اقتصاد دان داریم راستی مگر چه چیز فرق کرده که 35 ساله روز به روز ارزش بول ایران کمتر و کمتر شده و فقر بیشتر با این همه منابع معادن این چه معنی میدهد بولها چه میشود کی میبره کی میخوره چرا دوران اقای خاتمی چنین نبود چرا زمان جنگ با ان بعد فاجعه جنگ و تحریمها حضرت ایت والاه خامنه ای ریاست جمهور بودند با تدابیر ایشان به چنین وضعیتی نرسیدیم

ادامه
استاد دانشکده اقتصاد شناسه نظر: 46104 23 مهر 1391 - 9:34

جواب: دکتر علی پیر نظر. کارشناس ارشد اقتصاد کلان

بنده فکر کنم شما هیچ دانشی از علم اقتصاد ندارید و با این حرفا مدرک دکتری آوردن درب منزل به شما تحویل دادند.

تحلیل شما از اقتصاد مانند تحلیل یک مورخ یا باستان شناس می باشد.

اقتصاد ایران به مفهوم ساده یعنی این که مردم بیکارند، بنگاه های اقتصادی در حال تعطیل شدن هستن و مشکلات هر روز بیشتر می شود.

پیشنهاد دوستانه بنده این است که افرادی مانند شما مدارک دانشگاهی خود را آتش بزنند تا بیشتر ملت ایران بزرگ را بدبخت نکردند.

با تشکر

استاد دانشکده اقتصاد

ادامه
دکتر علی پیر نظر. کارشناس ارشد اقتصاد کلان شناسه نظر: 46116 23 مهر 1391 - 10:4

پاسخی به استاد بی نام دانشکده اقتصاد:
هنگامیکه چند صباح دیگر مرافعه ایران و غرب به مصالحه رسید (که فرآوندی لا علاج است یعنی باید دیر یا زود به مصالحه برسیم) و همان طور که در ماجرای قطعنامه دیدیم (و قطعا شما هم به یاد دارید آن سقوط را) و بهای دلار به شدت سقوط کرد چه خواهید گفت. من توقع خاصی ندارم ولی توصیه میکنم خود را برای عذر خواهی از ملت ایران آماده کنید!!!
فرموده اید سخنان من از سنخ حرف های باستان شناسان و مورخین است. درست است و کاش همه ما دید و نگرش مورخین فرهیخته را داشتیم و با روشن بینی و از روی شواهد تاریخی اقتصاد را درس میدادیم.
به انبار بیکران و وسیع شعر فارسی رفتم و این مصرع را استخراج کردم که با احترام تقدیم میکنم:
وقتی که بر من و تو وزد باد مهرگان
آنگه شود پدید که نا مرد و مرد کیست!

ادامه
بانکدار شناسه نظر: 46119 23 مهر 1391 - 10:8

جناب پیرنظر
من هم مانند جناب "استاد دانشکده اقتصاد " معتقدم ( یعنی ازنوشته های شما به این نتیجه رسیده ام ) که شما مطلقا از اقتصاد چیزی نمی دانید و اگر واقعا مدرک فوق لیسانس این رشته را دارید باید به دانشگاه و دانشکده و استادانی که این مدرک و تز شما را تایید کرده اند دست مریزاد گفت !!!!! مثال شما بسیار اشتباه است . شما مانند فضانوردی که از فضا با فاصله چند صد کیلومتری از زمین شاهد پدیده سونامی یا آتشفشان یا زلزله در کره زمین است و آن را نه تنها مخرب و فاجعه آمیز توصیف نمی کند بلکه می گوید بسیار زیبا و شگفت انگیز است (!! ) به فکر مردمانی نیستید که در اثر این پدیده هست و نیست خود را از دست می دهند و جانشان در معرض خطر قرار می گیرد .منظور شما از پشتوانه فرهنگی برای پول چیست ؟؟ آیا شما معنای " ارز قابل تبدیل " را می دانید آیا به گوش شما خورده است ؟ به نظر شما چه پولی قوی است ؟ چه کسی امروز در خارج از ایران حاضر است ریال ایران را بپذیرد ، با آن معامله کند ، آن را ذخیره کند ؟ ریال ایران پشتوانه قوی مانند نفت و طلا دارد ! عجیب است که در دنیا خواهان ندارد ؟ شما که اقتصاددان ارشد هستید برای ما توضیح دهید چرا ؟؟؟؟ ضمنا آن دو روز تب را هم که فرمودید گذراست و بزودی بهبودی حاصل می شود الزاما" چنین نیست چون تب عارضه و بیماری نیست بلکه نشانه است مانند درد ، کسی که تب می کند نشانگر آن است که به بیماری دچار شده و اگر پزشک نتواند بیماری اصلی را تشخیص دهد و با کوته بینی فکر کند که این تب گذراست و بیمار خود به خود بهبود می یابد در واقع پزشک نیست و ادای پزشک را در می آورد و چه بسا بیمار ، نه در اثر تب ، بلکه در اثر غلبه بیماری جان خود را از دست بدهد .
امروزه نیز کاهش ارزش پول خود معضل کشور نیست بلکه نشانه است ، نشانه بیماری که اقتصاد به آن دچار شده و کارشناسان و متخصصین فن که مدارک خود را با تحصیل و تحقیق کسب کرده اند باید با همفکری و همکاری بیماری اصلی را تشخیص داده و اقدام به درمان کنند که هر روز که می گذرد راه برگشت و یا گذر از این طوفان سخت تر می شود .

ادامه
زرگران شناسه نظر: 46157 23 مهر 1391 - 10:57

من با تمام اعتقاداتی که دارم با این قسمت از فرمایشات جناب پیرنظر مخالفم. مدیری که بخواد در آینده رکابدار و تیمارچی اسب بشه، بدرد مدیریت یک کشور نمی خوره.
والسلام

ادامه
شهروند شناسه نظر: 46188 23 مهر 1391 - 11:26

کارشناس محترم لطفا در پایان صحبتهاتون نتیجه گیری و ارایه طریق کنید ! فایدش چیه که توضیح واضحات بدید و داغ مردم رو تازه کنید ؟ اون موقعی که سیاستهای غلط مشروحه فوق اتخاذ میشدند کجا تشریف داشتید ؟

ادامه
نوید شناسه نظر: 46246 23 مهر 1391 - 12:35

حالا که اب از سر گذشته همه کارشناس شدن تحلیل وضعیت الان بدون هیچ راه حل عملی فایده ای ندارد این باصطلاح کارشناسان هشت سال پیش که زمینه این فجایع شروع شد چرا کاری نجام ندادند.

ادامه
حسام شناسه نظر: 46525 23 مهر 1391 - 21:2

من ارشد مدیریت بازرگانی (بازاریابی ) میخونم و تو بازار کار میکنم
یا آقای پیر نظر در اعلام مدرک تحصیلیشون صادق نبودند و یا واقعا دکترای اقتصاد دارند
اگه حالت دوم باشه من ترک تحصیل میکنم
جدی میگم

ادامه
به آرش شناسه نظر: 46534 23 مهر 1391 - 21:42

آقای آرش 200% 800 تومن 1600 تومن و قیمت کل 2400
نومن میشه نه 3200 برادر حسابرس من

ادامه
ارسال نظر
حداقل 3 کاراکتر وارد نمایید.
ایمیل صحیح نیست.
لطفاً پیوند مرتبط را کامل و با http:// وارد کنید
متن نظر خالی است.

wait...